Kraftfullt initiativ för schystare transportsektor i Europa Foto: AP Photo/Nick Ut
Strejker och blockader i transportbranschen kan få stor effekt. Här en bild från Los Angeles hamn i fjol.

Kraftfullt initiativ för schystare transportsektor i Europa

Arbetsvillkor Transportnäringen är internationell till sin natur, vilket gör risken för osund prispress och social dumpning extra stor. Nu storsatsar europeiska transportfacken för att få ordentlig EU-lagstiftning på området.
14 okt 2015

Europeiska transportfederationen (ETF) startade den 28 september en kampanj för bättre arbets- och levnadsvillkor för de som jobbar inom Europas transport- och logistiksektor. Bara inom EU motsvarar den arbetsstyrkan drygt fem procent av arbetskraften eller 11 miljoner jobb. Här arbetar alltifrån de som sköter själva transporten till tjänstemän som leder och administrerar verksamheten.
Kampanjen Fair Transport Europe har formulerat 75 krav på hur transport- och logistiksektorn kan förbättras. Dessutom har man inlett ett så kallat EU-medborgarinitiativ där man genom att samla in en miljon underskrifter hoppas kunna påverka EU-kommissionen att lägga lagförslag på området.

”Jag har till och med exempel på de som avlidit i bilen för att de inte har pengar att gå till en läkare.”

Lars Lindgren, Transport.

Lars Lindgren, Transport.

Hur illa är det då med villkoren i transportsektorn? Svenska Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren, även ordförande i ETF – med 3,5 miljoner medlemmar – menar att det är ”mycket, mycket illa”.
– Chaufförer från EU:s låglöneländer där det saknas kollektivavtalssystem gör upp om löner som kan ligga på 400 euro i månaden före skatt.
Så ser verkligheten ut i Europa.
– De här människorna blir hårt utnyttjade. De skriver kontrakt på sex månader och får en bil där de jobbar och bor. Jag har till och med exempel på de som avlidit i bilen för att de inte har pengar att gå till en läkare. Det är mycket allvarligt.

Tjänstemän påverkas också

Men problemet är inte bara chaufförernas arbetsvillkor. I sin förlängning påverkas tjänstemännen som arbetar på kontor och i administration på de speditions- och lagerföretag som också är en del av Europas transportsektor. Det är lönepress och sämre villkor. Unionen och Fackförbundet ST ingår båda i ETF.
– Vi har runt 10 000 medlemmar inom transport- och logistiksektorn och organiserar personal inom hela flygnäringen, liksom tjänstemän på kontor och i chefstjänster vid transportföretag som Schenker, säger Unionens internationella chef Magnus Kjellsson.
Frågan om social dumpning är central.
– Utmaningen gäller inte minst flygnäringen och den tuffa konkurrens med hänsyn till hur flygsektorn ritas om. Är det viktigt för oss att resa schyst så ska det vara schysta villkor.
Unionen är redan igång med kampanjen.
– Vi arbetar med sociala medier, och informationsmaterial ska ut till våra företag och klubbar. Medlemmarna ska informeras och förmås skriva under kampanjen.

”Återupprätta det fackliga löftet”

Fackförbundet ST:s internationella sekreterare Karin Brunzell instämmer. Inom ST finns medlemmar inom civilflyget men också vid spårtrafik och på myndigheter som Trafikverket.
– Enkelt förklarat handlar det om att återupprätta det fackliga löftet, att inte konkurrera med lägre lön och sämre villkor. När villkoren dumpas försämras även arbetsmiljön för våra medlemmar, vilket faktiskt kan vara förenat med livsfara i vissa fall, varnar Karin Brunzell.
Kampanjens förslag berör olika sektorer och social dumpning i allmänhet.
– Vi har till och med gjort ett dokument där vi visar att om man ändrar den artikeln i den lagen så får det den effekten, säger Lars Lindgren.
Han tror inte att det blir problem att samla in en miljon namnunderskrifter det närmaste året till medborgarinitiativet.
– Nej. Men om vi lyckas är det ingen garanti att Kommissionen gör någonting. De behöver bara ”adressera frågan” och det kan de göra med ett seminarium.
Men ETF har redan gjort klart att de inte nöjer sig med mindre än konkret förbättrade villkor för transportsektorn.
– Vi har meddelat den gode Juncker (EU-kommissionens ordförande) att annars kommer ett antal lastbilar att stoppa upp Bryssel.
Kampanjen kräver inte att alla 75 förslag införs understryker Lars Lindgren.
– Men däremot en rejäl diskussion, och argument för varför förslagen eventuellt inte tas.

Kampanjens webbplats.

Medborgarinitiativ

En uppmaning till EU-kommissionen att föreslå lagar på områden där EU har befogenhet att lagstifta. Stöd krävs genom namnunderskrifter från minst en miljon EU-medborgare och från minst 7 av 28 EU-länder, och att underskrifterna samlas in inom ett år. Kommissionen prövar initiativet men är inte skyldig att föreslå en ny lag.

14 okt 2015
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Medborgarinitiativ

En uppmaning till EU-kommissionen att föreslå lagar på områden där EU har befogenhet att lagstifta. Stöd krävs genom namnunderskrifter från minst en miljon EU-medborgare och från minst 7 av 28 EU-länder, och att underskrifterna samlas in inom ett år. Kommissionen prövar initiativet men är inte skyldig att föreslå en ny lag.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan