Århundradets skattereform fyller i dag 30 år. Den 7:e november 1989 presenterades en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Folkpartiet som innebar en bred och genomgripande reform av det svenska skattesystemet. Det skulle löna sig bättre att arbeta och alla skulle få behålla minst hälften av en löneökning.
Två dagar efter att reformen presenterats, föll Berlinmuren. Sedan dess har förutsättningar och villkor för jobb, företagande, internationell konkurrens och beskattning ändrats drastiskt.
Inte minst digitalisering, automatisering och internationalisering skapar helt andra förutsättningar kring beskattningen av arbete och företagande, jämfört med för trettio år sedan.
Sverige har för länge sedan kommit till vägs ände med att höja och sänka enskilda skattesatser, införa nedsättningar och specialregler för att hantera uppkomna problem. Tunga samhällsaktörer såväl som politiska partier är överens om att en ny bred och samlad skattereform behövs.
Det är därför glädjande att januariavtalet, som ligger till grund för inriktningen av den ekonomiska politiken och budgetarbetet, slår fast att en omfattande skattereform ska genomföras. Det är något som TCO länge har arbetat för.
Nu utreds och genomförs i raskt takt olika partiers favoritskatteförslag. Två exempel är sänkt arbetsgivaravgift för skolungdomar och rut-avdrag för installation av hemlarm.
Samtidigt förefaller reformarbetet ha kört fast i formfrågor om hur proceduren ska gå till redan innan arbetet börjat.
Processen med att få fram underlag måste komma igång utan partipolitiska blockeringar. Det vore därför mest rimligt och effektivt att:
• en utredning tillsätts med uppdrag att ta fram underlag för en kommande bred parlamentarisk överenskommelse om principer och riktlinjer för skattepolitiken.
• den leds av två, tre personer med bred kompetens inom skattepolitik och samhällsekonomi och som har brett förtroende hos de partipolitiska aktörerna och god förmåga till problemlösning.
• och att den ges en parlamentarisk referensgrupp, i syfte att säkerställa att alla för politiken relevanta frågeställningar blir belysta.
Direktiven till en sådan utredning blir mycket avgörande för vad som kan komma ut. Det bör därför inte smygas in restriktioner i utredningens direktiv vare sig för vad som får eller inte får föreslås eller några detaljkrav på hur förslag ska se ut eller inte se ut.
Nu utreds och genomförs i raskt takt olika partiers favoritskatteförslag. Det för oss längre ifrån januariavtalets mål att förenkla skattesystemet och begränsa undantagen. Två aktuella exempel på det är sänkt arbetsgivaravgift för skolungdomar och rut-avdrag för installation av hemlarm.
I frågan om värnskatten anser TCO att det är bra att den 25 år långa tillfälliga skatten tas bort. Men ur fördelningssynpunkt hade det varit mycket bättre att göra det i en samlad reform där annan beskattning samtidigt ökar.
Somliga träter om ifall de så kallade 3:12-reglerna, beskattningen av ägare till fåmansbolag, leder till inkomstomvandling från lön till kapital, eller i själva verket är ogynnsamma för entreprenörer. Detta är kontraproduktivt då båda sidor har rätt. Och problemen kan bara lösas i en bredare reform än av 3:12-reglerna separat.
TCO tror inte på, eller eftersträvar politisk enighet om alla skatter för alltid.
Vissa villkorar medverkan i arbetet med en skattereform med att den samlade skattekvoten ska sänkas.
TCO tror inte på, eller eftersträvar politisk enighet om alla skatter för alltid. Skattepolitiken, inte minst det samlade skatteuttaget, kommer alltid att vara en konfliktyta i politiken som också speglar andra politiska avvägningar och prioriteringar.
Däremot kan en samlad skatteöversyn ligga till grund för en bred parlamentarisk överenskommelse om huvudprinciperna för skattesystemet och ett ramverk att hålla fast vid.
Det är nu dags att lägga en saklig grund för att göra en bred skattereform möjlig. Vi vill därför uppmana de politiska partierna att för en stund lägga trätorna om enskilda skattesatser och tävlingen om att uppfinna flest nya skatteavdrag åt sidan såväl som avgörandet om skattekvotens exakta decimaltal.
Istället bör man samla sig konstruktivt kring tillsättandet av en utredning vars resultat kan utgöra underlag för en politisk överenskommelse för långsiktigt stabila spelregler för jobb och företagande och därmed välfärdens långsiktiga finansiering. I det arbetet vill TCO vara en konstruktiv partner till politiken.