Fredrik Anderson, ordförande för ST inom Arbetsförmedlingen, skrev i Arbetsvärlden den 3 december att Almega ger en ensidig bild av Arbetsförmedlingen.
Till att börja med vill vi göra ett förtydligande. Vi vill inte att Arbetsförmedlingen privatiseras, vi vill förbättra konkurrensutsättningen för att höja effektiviteten i arbetsmarknadspolitiken. Privatisering innebär att ägande förs över från samhälle till privata ägare, till exempel genom försäljning av myndighetens kontor, med personal. Vi ser mycket hellre att staten även fortsättningsvis står kvar som ägare av Arbetsförmedlingen och är huvudman för arbetsmarknadspolitiken.Vi har i vår rapport försökt ge en saklig bild av hur Arbetsförmedlingen levererar, och det har inte bara handlat om kritik
Samtidigt är vi övertygade om att konkurrensutsättning är rätt väg att gå för att öka effektiviteten i arbetsmarknadspolitiken. Det är lättare att styra fristående jobbförmedlare tydligt mot resultat, samt att utvärdera vad som fungerar och att rensa bort det som inte fungerar.
Vi har i vår rapport Reformerad Arbetsförmedling (januari 2019) försökt ge en saklig bild av hur Arbetsförmedlingen levererar, och det har inte bara handlat om kritik. Vi redovisar bland annat myndighetens eget ”Lämnatundersökning” som visar att förmedlingspersonalen har haft en växande betydelse för att informera om lediga jobb för de arbetslösa. Det framgår inte av statistiken om begreppet förmedlingspersonal även inkluderar kompletterande aktörer.
Studierna är små, få och inte så aktuella. Bland annat granskas jobbcoacherna, där vi idag vet att konkurrensutsättningen inte skedde optimalt.
Vad gäller forskningsläget så har IFAU gjort en forskningssammanfattning av effekterna av kompletterande aktörer inom arbetsmarknadspolitiken. Studierna är små, få och inte så aktuella. Bland annat granskas jobbcoacherna, där vi idag vet att konkurrensutsättningen inte skedde optimalt. Etableringströsklarna var för låga och uppföljningen bristfällig. Trots det visar studierna att de kompletterande aktörerna hade tätare kontakt med de arbetssökande, som också var mer nöjda med den hjälp de fick. Vad gäller övergången till arbete har studierna gett olika resultat, vissa till fördel för Arbetsförmedlingen andra till fördel för de kompletterande aktörerna. I det här sammanhanget är det viktigt att påminna om att de fristående jobbförmedlarna i huvudsak får påbörja matchningen först när individen har varit arbetslösa i tolv månader.
Reformeringen av Arbetsförmedlingen handlar om att utveckla och förbättra konkurrensutsättningen så att effektiviteten i arbetsmarknadspolitiken höjs. Vägen dit går via höjda kvalitetskrav och tydligare etableringströsklar för de fristående jobbförmedlarna. Samt via ökad andel resultatersättning och bättre utvärdering och kvalitetsuppföljning.