Debatt

”Bemanningsbolag skapar friktion och oro på redaktioner”

Att använda bemanningsanställda med sämre villkor än sina kollegor hämmar verksamheten och är därför kontraproduktivt, skriver Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.
16 mar 2015 | 13:25
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Jonas Nordling, Journalistförbundet. Foto: Tomas Ohlsson

Jonas Nordling, Journalistförbundet. Foto: Tomas Ohlsson

De uppmärksammade konflikterna inom flygnäringen har åter aktualiserat frågan om bemanningsbolagens roll på svensk arbetsmarknad. Inom mediebranschen har vi i snart tio år tvingats leva med dessa bolag. Men vi förstår fortfarande inte deras roll.

Eller ja, det är ju enkelt att se de enkla vinsterna för arbetsgivarna. Lite billigare avtal är det säkert och de gör det lite lättare att säga upp. Och lite enklare att komma runt företrädesrätten. Nyckelordet i sammanhanget är emellertid just lite.

För visst har arbetsgivarna i vår bransch kunnat triumfa genom bemanningsbolagen, och få avtal som vi motvilligt fått acceptera då andra förbund redan skrivit under. Och visst har arbetsgivarna på så sätt kunnat runda det faktum att vi hållit borta den allmänna visstidsanställningen ur våra avtal.

”På redaktionerna sitter kolleger bredvid varandra, och utför samma typ av arbetsuppgifter, men med helt olika villkor.”

Men alla i branschen inser ändå att företagens vinst är liten, på gränsen till obefintlig. För vad har de fått på köpet? Jo, genom att skapa bolag som närmast uteslutande bara hyr ut journalister till de egna koncernerna har en kontraproduktiv situation uppstått.

På redaktionerna sitter kolleger bredvid varandra, och utför samma typ av arbetsuppgifter, men med helt olika villkor. Verksamheter som bygger på kreativitet och samspel, och som är direkt beroende av snabba beslut, har dock inte råd med sådan friktion. Det hämmar verksamheten, och kan i slutändan ta fokus från huvudverksamheten. Och är det någonting som har präglat utvecklingen i mediebranschen är det att situationen för de bemanningsanställda journalisterna ständigt är i fokus. Kanske inte i styrelserummen, men garanterat i vardagen. Det vet varje redaktionell chef som vågat lägga örat mot golvet.

”De har dessutom antagligen kostat mer än vad de smakat, i form av uppgivna och utbrända medarbetare.”

Sanningen är den att de bolagiserade vikariepooler som mediebranschens företag kallar bemanningsföretag inte bara är ovärdiga svensk arbetsmarknad. Vi ser att flera större medieföretag fortsätter göra vinster även i dessa tuffa tider. Dessa vinster har dock till stor del tillkommit genom kontraproduktivt sparande, som dessa bemanningsbolag.

De har dessutom antagligen kostat mer än vad de smakat, i form av uppgivna och utbrända medarbetare. Men också i form av oro på arbetsplatser som står inför utmaningar som kräver gemensam styrka. För det är just den valutan som egentligen skapar värde i ett modernt företag.

Skillnaderna för journalister inom de olika avtalen har till synes dessutom ökat under dessa år. Och med det ökar även friktionen i vardagen. Det är ingen bra utveckling inför kommande avtalsrörelse.

Det är därför min förhoppning att dessa skapelser avvecklas, och att villkoren för landets journalister kan regleras i ett och samma avtal, där möjlighet till variation och flexibilitet vidareutvecklas lokalt. Och att vi, precis som vi alltid brukat göra, tar ett gemensamt ansvar för vår framtid.

Jonas Nordling
Ordförande i Journalistförbundet

Relaterad läsning

Visa artikelns 1 kommentar
Kommentera
  1. Av Anna Andersson 23 mar 2015:

    Äntligen någon som säger sanningen.

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev