− Det är för många som bränner ut sig i den här branschen, speciellt frilansare. Det kan inte fortsätta så här, säger Daniel Rosenqvist, frilansande i tevebranschen.
Att det är tufft att jobba inom tevebranschen är ingen hemlighet, 16-timmarsskift och dålig arbetsmiljö är vardag. Daniel Rosenqvist är frilansare och har arbetat på stora produktioner för svenska tv-kanaler och enligt honom finns det tillräckligt många produktionsbolag som inte sköter sig för att man ska kunna kalla det för ett systemfel. Till slut fick han nog och skrev ett öppet brev till Sveriges kanalchefer.
”SVT har ett särskilt ansvar”
Han förklarar att tv-kanalerna förväntar sig att produktionsbolagen ska följa reglerna som finns för att arbetarna ska få en bra arbetsmiljö, samtidigt som de ska hålla ner kostnaderna för produktionen.
− Tv-kanalerna borde ställa tydligare och högre krav på produktionsbolagen. Kanalerna måste vara tydligare i sina beställningar av produktioner. Det går inte att förvänta sig att produktionsbolagen ska pressa priserna hela tiden och sedan be dem pressa priserna ännu mer och inte ta ansvar för det.
Det språket har man haft ganska länge.
Han är kritisk till hur kanalcheferna har valt att bemöta kritiken och ifrågasätter varför inte tevekanalerna ställer högre krav på produktionsbolagen i avtalen.
− Deras svar var ungefär ”vi förväntar oss att de följer reglerna” och det språket har man haft ganska länge. Varför skriver man inte in det i avtalet ifrån början?
Daniel säger att han extra kritisk till SVT som är public service och där skattebetalarna står för notan.
− Det är rimligt att man är varsam med skattepengarna, det är jättebra. Jag tycker att SVT har ett ansvar att ställa rimliga villkor, men jag är väl medveten om att de inte följs även om de (SVT) säger annat.
Att SVT vill hålla produktionskostnaderna nere gör att andra kanaler ställer samma krav vilket skapar en bransch där priserna hela tiden pressas ner, menar han.
Erfarna tevearbetare försvinner
Daniel anser att se till att bra arbetsvillkor och rimliga tider med 11-timmars vila är nyckeln till en hållbarare bransch för att arbetarna ska vilja stanna längre. Han menar att praktikanter får ta ansvar för saker som de inte är kvalificerade för eftersom det inte finns tillräckligt med erfaren personal. Därmed äventyras säkerheten.
− Om branschen bara har ung personal som inte har någon erfarenhet av säkerhetstänk så är det också ett säkerhetsproblem. Det går att göra så utan konsekvenser idag.
Efter att uppropet publicerats har många hört av sig till och berättat om liknande händelser inom olika produktioner. Samtidigt säger Daniel Rosenqvist att många är rädda för att skriva under brevet eftersom de är rädda för repressalier från produktioner eller förlora framtida jobb.
− Det finns alltid en risk när man säger emot och är jobbig. Jag har många som har hört av sig och många har samma historia.
Målet med brevet är inte att peka ut något enskilt produktionsbolag utan att få en hel bransch att förändras.
− Det handlar som att se till att intensiva perioder blir hållbara i längden. Man får tänka om, olika team som byter av varandra. Det måste prioriteras annorlunda och vi måste bli bättre på att ta ett kollektivt ansvar och säga ifrån när vi ser saker som inte går rätt till.
Artikelserie: Journalistyrke i förändring
Del 1 – Vart fjärde journalistjobb har försvunnit
Del 2 – Lokala medier beroende av statligt stöd
Del 3 – ”Public service ökänt för otrygga anställningar”
Del 4 – Frilansjournalister drabbas hårdast av mediekrisen
Del 5 – Fyra av fem utbildade journalister har flytt yrket
Tevekanalerna svarar på kritiken
Efter att brevet publicerades har flera tevekanaler svarat på kritiken i Aftonbladet, flera av kanalerna säger att det är svårt att införa krav på kollektivavtal men att bra arbetsvillkor är viktigt.
– Vi förutsätter att våra samarbetsparter, förutom att följa de lagar och regler som gäller, även säkerställer schyssta villkor och en bra upplevelse för den anlitade produktionspersonalen, säger Hanna Dowling, tf HR- och kommunikationsdirektör på SVT.
– De flesta bolag har tydliga riktlinjer och policys men vi har utöver det gjort ett tillägg i vår företagspolicy för att göra riktlinjerna mindre komplicerade och mer lättillgängliga så att de når alla i produktionen.
– Vi har till exempel en visselblåsarfunktion för att eventuella missförhållanden kring arbetsmiljön ska kunna komma upp till ytan. Vi har även en tydlig ”code of conduct” med riktlinjer och regler kring arbetsförhållanden och uppförandekod under en inspelning. Denna måste alla produktionsbolag skriva under på, före inspelningsstart, säger Susanne Nylén, presschef på Viaplay Group Sverige.