Två miljarder kronor årligen anslås för att skolorna ska kunna rekrytera fler lärare och minska gruppstorlekarna. Reformen aviserades i vårbudgeten, men det har funnits tvekan om kommuner och fristående skolor skulle få ansökningar och rekryteringsplaner (som är ett villkor för bidragen) klara redan i höst.
Men när Skolverket nu summerar läget har 284 av 290 av landets kommuner lämnat in ansökan. Dessutom har 266 fristående skolor sökt del av statsbidraget.
Tillsammans vill de anställda 2 150 lärare, 390 förskollärare och 630 specialpedagoger. Riktigt så många lär det dock inte bli eftersom ansökningarna omfattar 2,4 miljarder. Budgetramen för det här läsåret är två miljarder.
– I slutet av oktober beslutar vi hur mycket pengar kommuner och skolor får. Pengar betalar vi sedan ut i december, säger Anders Palm, enhetschef på Skolverket.
Lärarförbundet glada över intresset
På Lärarförbundet är man positivt överraskad över söktrycket. Det visar på vilja hos arbetsgivarna att göra mer, säger förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand. Hon är också nöjd över att statsbidraget är villkorat med rekryteringsplaner. Samtidigt visar nya rapporter att bristen på behöriga lärare fortsätter att öka medan barnkullar växer i storlek.
– Det kräver att varje huvudman verkligen seriöst funderar över hur man kan bidra till att göra läraryrket mer attraktivt, säger Johanna Jaara Åstrand.
För att råda bot på lärarbristen krävs högre löner och långsiktighet i lönepolitiken. Det kräver också en bättre arbetsmiljö, mindre arbetsbelastning och tydliga mandat för rektorerna att organisera en bra verksamhet, menar förbundsordföranden.
– Sedan måste man också skapa flera vägar in i läraryrket, genom att exempelvis satsa på behörighetskompletteringar Vi kommer inte att klara lärarbristen enbart genom att utbilda nya lärare. Vi måste locka folk från andra branscher också.
De ökade resurserna öppnar för att lärare får ägna mer tid åt undervisning när det anställs fler som gör arbetsuppgifter, som lärare gör i dag och som inte är direkt knutna till måluppfyllelse.
– Vi välkomnar en mer renodlad lärarroll, säger Johanna Jaara Åstrand.
Per-Anders Andersson, avdelningschef på SKL, Sveriges kommuner och landsting gillar också att så många har sökt statsbidraget redan i år.
– Nu får vi hoppas att man lyckats anställa och att det inte blir så mycket krångel med utbetalningar och annat, säger han.
Så ska bidraget fungera
Statsbidraget ska betalas ut av Skolverket för att
• Minska klass- eller gruppstorleken.
• Utöka antalet lärare eller förskollärare inklusive speciallärare (i förhållande till antal elever).
• Utöka antalet annan personal (i förhållande till antalet elever.)
• På annat sätt utöka den tid som lärarna kan ägna åt eleverna.
För att få del av statsbidraget krävs en lokal rekryteringsstrategi som visar hur:
• Rekrytering av personal hanteras i förhållande till pensionsavgångar.
• Rekrytering av personal hanteras i förhållande till mottagande av nyanlända barn.
• Tillgången till legitimerade och behöriga lärare säkras.
• Huvudmannen arbetar med ledarskap, främst när det gäller rektorerna.
• Ändamålen för bidraget (se ovan) ska uppnås.
Källa: Regeringens PM.