Stort intresse att rekrytera fler lågstadielärare

Lärarbrist Intresset för lågstadielyftet är stort. Nästan alla kommuner har sökt bidrag hos Skolverket för att öka personalstyrkan. Utmaningen nu består i att rekrytera behöriga lärare. Högre lön och bättre arbetsmiljö krävs för det, anser Lärarförbundet.
Lennart Frykskog
6 okt 2015 | 14:43
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Två miljarder kronor årligen anslås för att skolorna ska kunna rekrytera fler lärare och minska gruppstorlekarna. Reformen aviserades i vårbudgeten, men det har funnits tvekan om kommuner och fristående skolor skulle få ansökningar och rekryteringsplaner (som är ett villkor för bidragen) klara redan i höst.

Men när Skolverket nu summerar läget har 284 av 290 av landets kommuner lämnat in ansökan. Dessutom har 266 fristående skolor sökt del av statsbidraget.

Tillsammans vill de anställda 2 150 lärare, 390 förskollärare och 630 specialpedagoger. Riktigt så många lär det dock inte bli eftersom ansökningarna omfattar 2,4 miljarder. Budgetramen för det här läsåret är två miljarder.

– I slutet av oktober beslutar vi hur mycket pengar kommuner och skolor får. Pengar betalar vi sedan ut i december, säger Anders Palm, enhetschef på Skolverket.

Lärarförbundet glada över intresset

På Lärarförbundet är man positivt överraskad över söktrycket. Det visar på vilja hos arbetsgivarna att göra mer, säger förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand. Hon är också nöjd över att statsbidraget är villkorat med rekryteringsplaner. Samtidigt visar nya rapporter att bristen på behöriga lärare fortsätter att öka medan barnkullar växer i storlek.

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet. Foto: Mikael Johansson/Lärarförbundet

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet. Foto: Mikael Johansson/Lärarförbundet

– Det kräver att varje huvudman verkligen seriöst funderar över hur man kan bidra till att göra läraryrket mer attraktivt, säger Johanna Jaara Åstrand.

För att råda bot på lärarbristen krävs högre löner och långsiktighet i lönepolitiken. Det kräver också en bättre arbetsmiljö, mindre arbetsbelastning och tydliga mandat för rektorerna att organisera en bra verksamhet, menar förbundsordföranden.

– Sedan måste man också skapa flera vägar in i läraryrket, genom att exempelvis satsa på behörighetskompletteringar Vi kommer inte att klara lärarbristen enbart genom att utbilda nya lärare. Vi måste locka folk från andra branscher också.

De ökade resurserna öppnar för att lärare får ägna mer tid åt undervisning när det anställs fler som gör arbetsuppgifter, som lärare gör i dag och som inte är direkt knutna till måluppfyllelse.

– Vi välkomnar en mer renodlad lärarroll, säger Johanna Jaara Åstrand.

Per-Anders Andersson, avdelningschef på SKL, Sveriges kommuner och landsting gillar också att så många har sökt statsbidraget redan i år.

– Nu får vi hoppas att man lyckats anställa och att det inte blir så mycket krångel med utbetalningar och annat, säger han.

Lennart Frykskog

/ Kontakta skribenten

6 okt 2015 | 14:43

Relaterad läsning

Så ska bidraget fungera

Statsbidraget ska betalas ut av Skolverket för att

• Minska klass- eller gruppstorleken.

• Utöka antalet lärare eller förskollärare inklusive speciallärare (i förhållande till antal elever).

• Utöka antalet annan personal (i förhållande till antalet elever.)

• På annat sätt utöka den tid som lärarna kan ägna åt eleverna.

 

För att få del av statsbidraget krävs en lokal rekryteringsstrategi som visar hur:

• Rekrytering av personal hanteras i förhållande till pensionsavgångar.

• Rekrytering av personal hanteras i förhållande till mottagande av nyanlända barn.

• Tillgången till legitimerade och behöriga lärare säkras.

• Huvudmannen arbetar med ledarskap, främst när det gäller rektorerna.

• Ändamålen för bidraget (se ovan) ska uppnås.

 

Källa: Regeringens PM.

+ Expandera
Visa artikelns 1 kommentar
Kommentera
  1. Av Viktoria Karlsson 6 okt 2015:

    Hej!
    Är sedan 1996 utbildad förskollärare. Har arbetat tio år i förskoleklass i kombination med år1 svenska/matematik. Sökte grundlärarprogrammet på fem orter till ht 2015. Åberopade reell kompetens. Blev ej antagen med hänvisning till att jag saknade matematik b. Konstigt att min erfarenhet inte värderas högre, när platser på lärarutbildningen gapar tomma och lärarbristen ökar!
    Mvh Viktoria

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Så ska bidraget fungera

Statsbidraget ska betalas ut av Skolverket för att

• Minska klass- eller gruppstorleken.

• Utöka antalet lärare eller förskollärare inklusive speciallärare (i förhållande till antal elever).

• Utöka antalet annan personal (i förhållande till antalet elever.)

• På annat sätt utöka den tid som lärarna kan ägna åt eleverna.

 

För att få del av statsbidraget krävs en lokal rekryteringsstrategi som visar hur:

• Rekrytering av personal hanteras i förhållande till pensionsavgångar.

• Rekrytering av personal hanteras i förhållande till mottagande av nyanlända barn.

• Tillgången till legitimerade och behöriga lärare säkras.

• Huvudmannen arbetar med ledarskap, främst när det gäller rektorerna.

• Ändamålen för bidraget (se ovan) ska uppnås.

 

Källa: Regeringens PM.

+ Expandera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev