Strejken på Teslas verkstäder och ett tjugotal andra verkstäder inleddes av IF Metall förra veckan. Från och med idag blockeras Teslabilar i hamnarna i Göteborg, Malmö, Trelleborg och Södertälje i en sympatiåtgärd av Transport. Syftet är att få Tesla att teckna ett kollektivavtal, vilket isåfall skulle bli det globala företagets första.
Nu varslar Transport om utökad blockad mot lossning och lasting av Tesla-bilar i alla Sveriges hamnar från den 17 november.
Facken anser att sympatiåtgärderna är befogade eftersom Tesla bekräftat att man begår strejkbryteri genom att låta andra anställda utföra de strejkandes arbetsuppgifter.
”Tesla har en tydlig fackföreningsfientlig inställning . . . Många arbetare är rädda för vad fackligt medlemskap kan innebära. . .”, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson i hemställan om sympatiåtgärder.
”Följer svenska arbetsmarknadsregler”
Tesla Sverige ger en skriftlig kommentar till TT.
”Det är olyckligt att IF Metall har vidtagit dessa åtgärder. Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal”.
Transports ordförande Tommy Wreeth uppger till TT att företaget försöker runda blockaden, dels genom att anlöpa andra hamnar, dels genom andra slags båtar, så kallade roro-fartyg i stället för rena biltransportfartyg.
Även det fristående facket Svenska hamnarbetarförbundet varslar om blockad av Teslabilar från 17 november.
Städning upphör
Även LO-facket Fastighets varslar om blockad mot allt arbete relaterat till Tesla från den 17 november. Det gäller arbetet på anläggningar i Huddinge, Segeltorp, Umeå och Upplands Väsby.
– För oss råder det ingen tvekan. Ska man verka i Sverige är det kollektivavtal som gäller, skriver Joakim Oscarsson, avtalssekreterare, Fastighets, i ett pressmeddelande.
Dessutom varslar Elektrikern om sympatiåtgärder. Medlemmar i Elektrikerna inte kommer att utföra service eller reparation av elanläggningar vid Teslas tolv verkstäder eller 213 laddstationer i Sverige. Om något går sönder kommer ingen att laga det.
Inga inköp av taxibilar från Tesla
Taxi Stockholm har också meddelat att man slutar köpa in Teslabilar. Bolaget anger till Arbetsvärlden att man idag har 93 Teslabilar i flottan som totalt består av cirka 1500 bilar.