När TCO 1999 gick ut i en bred kampanj mot diskriminering av kvinnor i arbetslivet, väckte det rabalder. ”Vad krävs för att Kvinnor med Utbildning och Kompetens ska få det lika bra som män?” stod det på affischer och bokstäverna K-U-K hade dragits upp så att man på håll bara kunde utläsa slangordet för det manliga organet.
Nu upplever Finland något liknande. Med affischer på reklampelare, som ingen kan missa, vill de tre fackliga centralorganisationerna fästa uppmärksamhet på löneskillnaden mellan män och kvinnor.
Vi ser byxbenen på en jeansklädd man, och på ett av benen står texten ”17 senttiä” eller ”17 cent”.
Cent är ju den mindre enhet som euron delas in i, men i det här fallet ligger det nära till hands att även associera till centimeter och storleken på det som finns innanför jeansen…
– Vi har fått in tre anmälningar. Två av dem är skrivna med pseudonym, men jag gissar att det även där rör sig om män. Vad de protesterar mot är att kampanjen skulle upplevas som kränkande mot män, särskilt då detta med ”17 cent”, säger Reklametiska rådets generalsekreterare Paula Paloranta till Arbetsvärlden.
”Meningen med reklamen är att väcka känslor.”
Nu är affischen ifråga bara en del i en omfattande kampanj som centralorganisationerna, däribland tjänstemännens STTK, driver sedan december.
– Kampanjen lyfter fram fackförbundens roll i dagens arbetsliv och väcker diskussion. Meningen med reklamen är att väcka känslor, om någon upplever sig kränkt är det beklagligt, framhåller STTK:s kampanjansvarige Juska Kivioja för Arbetsvärlden.
Just löneskillnaden mellan män och kvinnor har extra aktualitet för närvarande i Finland. Jämställdhetslagen uppdaterades från och med första januari i år.
– Syftet är att få klarare och mer exakta regler, så att löneskillnaderna bättre än hittills kan lyftas fram på arbetsplatserna, förklarar STTK:s jurist Anja Lahermaa för Arbetsvärlden och sammanfattar:
– Det går att främja likalön mellan könen, men det förutsätter i sig att alla parter har en äkta vilja och engagemang samt att det finns pengar.