Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
1,4 miljoner fler deklarationer att hantera för tullarna Finansminister Magdalena Andersson (S) besöker tullen på Arlanda flygplats tidigare i år för att informera sig om effekter vid en eventuell brexit. Foto: Fredrik Sandberg/TT

1,4 miljoner fler deklarationer att hantera för tullarna

Brexit Tullverket har förberett sig för en hård brexit den 1 november med avtal om nya tjänstgöringslistor och mer personal. Men facket Tull-Kust menar att det inte räcker, och att regeringen borde anslå speciella medel för britternas utträde. Annars tas resurser från brottsbekämpningen.
11 sep 2019

En och en halv månad innan Storbritanniens förlängningsavtal med EU går ut är det fortfarande skrivet i stjärnorna om Storbritannien kommer att lämna EU den 31 oktober utan utträdesavtal.

Skulle en hård brexit bli verklighet slår effekterna obönhörligt till klockan 00:00 natten mellan 31 oktober och 1 november, och all handel med Storbritannien sker från och med då enligt reglerna för export och import med tredjeland. Företagen måste lämna tulldeklarationer, betala avgifter och ha olika tillstånd som krävs för handel med tredjeland.

Det är några orsaker till att arbetsbördan kan öka kraftig hos tullen om det blir en hård brexit.

”Frustration bland medlemmarna”

– En hård brexit drabbar direkt. Men oavsett om det blir utan eller med avtal, får det stora konsekvenser för tullverksamheterna. Tulldeklarationer ska granskas, och alla företag som handlar med Storbritannien ska tulldeklarera, säger facket Tull-Kust:s ordförande Johan Lindgren till Arbetsvärlden.

– Vi har en situation sedan tidigare då det finns frustration bland medlemmarna, där det saknas resurser och det är en underbemanning, fortsätter han. Störst samhällelig effekt av det ser vi i ökat antal vapen och narkotika. Men när det gäller handeln, då är det naturligtvis företagen som efterfrågar mer kunskap och stöd. Och det lär ju bli väldigt svårt att leverera om det blir hård brexit.

Han säger att facket upplever att medlemmarna är bekymrade över hur en hård brexit slår utan övergångslösningar.

Vi har redan sett hur de pengar som avsett brottsbekämpning använts för nyrekryteringar inför brexit

Regeringen har själv konstaterat att det inte går att utesluta störningar hos tullen om Storbritannien skulle lämna EU den 31 oktober utan avtal. Tullverket har fått löfte om 110 nya och permanenta miljoner i tillskott. Johan Lindgren säger att utöver det borde få öronmärkta pengar för effekterna av brexit, så att de nya miljonerna kan användas för brottsbekämpningen.

– I tidigare riktlinjer från regeringen till myndigheten har inte brexit funnits med, och vi har redan sett hur de pengar som avsett brottsbekämpning använts för nyrekryteringar inför brexit, säger han till Arbetsvärlden.

– Tullen har fått förstärkningar, dels av regeringen 2018, men också utifrån M-KD budgeten 2019 med inriktningen att tullarna måste blir fler. Vi har sagt att det måste bli 500 fler tullare för brottsbekämpningen. Därtill ska läggas de effekter som brexit medför.

Har redan rekryterat för brexit

Enligt Tullverket började myndigheten att förbereda sig för en hård brexit redan inför det först planerade utträdet, den 31 mars i år.

– Och det har vi fortsatt att fila på, berättar chefen för effektiv handel på Tullverket, Åsa Wilcox. Vi har rekryterat 35 personer främst för att hantera ökningen av import och exporthandlingar på grund av ett brittiskt utträde. 27 av dem gick ut sin utbildning före midsommar.

Ungefär hälften av den nyrekryterade personalen placeras i Göteborg, där mycket gods passerar. Även Arlanda påverkas vid ett brittiskt utträde. Storbritannien är en av Sveriges största handelspartners i EU, och enligt Tullverkets egna prognoser kan det innebära en ökning med 1,4 miljoner dokument som ska hanteras manuellt.

– Vi räknar med att få 20 procent fler tulldeklarationer om import och export med tredjeland, säger Åsa Wilcox.

En stoppkloss kan annars bli de tullavgifter som ska betalas på plats om tillstånd saknas att få skjuta upp betalningen

Åsa Wilcox berättar också att man har slutit avtal om nya tjänstgöringslistor så att det ska finnas mer personal fördelat över dygnet för att på plats kunna hantera mer akuta dokument, detta för att godset inte ska fastna i tullen. En stoppkloss kan annars bli de tullavgifter som ska betalas på plats om tillstånd saknas att få skjuta upp betalningen.

11 sep 2019
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.