– De privata aktörerna är ju systerorganisationer till oss, skulle man kunna säga. Kan vi samarbeta om det här vore det hela arbetsmarknaden till fördel, säger Anders Gawell, enhetschef för digitala tjänster på Arbetsförmedlingen.
I september lanserade Arbetsförmedlingen en idé om nyutveckling av Platsbanken: ett ekosystem för jobbmatchning där användaren har tillgång till alla rekryteringstjänster på samma plats. Genom att sajter delar med sig av datamängder om till exempel sökord, klassificering och utformning av annonser ska den arbetssökande lättare kunna hitta fram till rätt jobb, och få rätt verktyg för att söka det.
– Den största vinsten skulle vara för den enskilde. Att det i dag finns så många ställen att leta jobb på är knepigt och svåröverskådligt. Lika krångligt blir det för arbetsgivare som måste leta kompetens på många olika sajter. I den bästa av världar kan vi koppla samman allt till ett ekosystem.
Tanken är att den arbetssökande ska kunna gå in på en sida som fungerar som en portal. Det ska tydligt framgå vilken rekryteringssida som annonserar, men genom att alla samlats på en sida hittar den arbetssökande alla annonser och kan lätt klicka sig vidare. När sajterna kopplas samman ska det också räcka att uppdatera sin cv på ett ställe och sedan bocka för på vilka sajter du som arbetssökande vill att det ska läggas in.
Kan leda till fler användare
Sedan idén om en utvecklad platsbank lanserades har Arbetsförmedlingen hållit ett antal möten med intressenter: representanter från små och stora bemanningstjänster, omställningsorganisationer och fackförbund. Enligt Anders Gawell har de fått positivt gensvar. Han säger att det sammanlagt är 17 aktörer, både stora och små, som än så länge visat intresse eller hört av sig med frågor.
Ett av företagen som medverkat på träffarna är rekryteringssajten Cruitway, en sajt och app som matchar akademiker på väg ut på arbetsmarknaden med lediga jobb.
– I grund och botten är det bra att inte bara stå i varsin silo och motarbeta varandra, utan att öppna upp för samarbete. Jag ser det också som positivt att just Arbetsförmedlingen funkar som en central samordningspunkt. Sedan finns det andra bolag som kan tillföra ett nytänk och kunskap inom digitala områden, säger Adrian Swartx, vd Cruitway.
Han säger att om formen för forumet känns bra kan de absolut tänka sig att öppna sina data för ett utbyte mot andra.
– Vi har ju fokus på att göra en bra tjänst. Om vi nu har den bästa tjänsten är det bara bra om vi kan dela data med andra, på så sätt kan vårt namn synas så att vi får fler användare.
Inte aktuellt för Monster
Men Sveriges största rekryteringssida Monster är mer skeptisk till Arbetsförmedlingens förslag.
– Jag var på det inledande mötet och måste säga att jag var långt ifrån imponerad. Det här är en idé som har funnits i många, många år. När jag jobbade på Microsoft för 13 år sedan fanns exakt samma idé där, säger Carl Silverstolpe, vd Monster.
Han är mycket kritisk till att Monster skulle dela med sig av sina data i utbyte mot andras.
– Det kommer att bli svårt för oss. Att vi skulle dela med oss av det vi konkurrerar med, det är bara märkligt. Så det är absolut inte aktuellt, säger Carl Silverstolpe.
Arbete för långt i framtiden
Arbetsförmedlingen hoppas att de innan jul ska kunna gå vidare i nästa fas: att på en sida enkelt kunna dela med sig av data till den som exempelvis vill bygga en app med hjälp av information om till exempel yrkesklassificeringar och jobbprognoser från Platsbanken.
Någon exakt tidplan för hur tjänsten ska utvecklas finns inte, tanken är att den succesivt ska utvecklas genom samarbete med andra aktörer.
– Det här är ett arbete som ska ske lång tid framöver. Exakt var det kommer att hamna vet vi inte, hela meningen är att det ska vara ett samarbete, säger Anders Gawell.