Felbyggda rör som utsätter anställda för giftiga kemikalier. Kinesiska maskiner som inte fungerar. Utländska anställda som jobbat längre än vad lagen tillåter. Arbetsplatsolyckor och mystiska dödsfall. Skyddsombud som hindrats och personal som tystas.
Skandalerna har hopat sig från det att spaden sattes i jorden till det att maskinerna skulle tas i bruk. Northvolt är något av ett fuskbygge skulle nog många säga idag när företaget varslat en fjärdedel av de anställda.
Men varför blev det egentligen såhär?
Idén är det ju inget fel på. Europeisk bilindustri höll på att förlora halva värdet av produktionen när batterierna görs i Asien. Volkswagen, BMW och Scania vill såklart plocka hem hela värdekedjan. Northvolts pitch verkar ha fungerat.
Säkert finns brister i ledningen. Den missbedömde svårigheten både i att producera batterier och att bygga och skala upp produktionen i stora fabriker, enligt vd:n Peter Carlsson.
Kanske läste de inte heller omvärlden rätt där både Kina och USA ger stora subventioner till sina batteriproducenter och det nu finns en överproduktion.
Det var inte bara klantighet, det var arrogans.
Men attityden till företagande har varit ganska High Chaparral. Det var aldrig viktigt med kollektivavtal hos underleverantörerna som skulle bygga fabriken. Bygget omgärdades istället av arbetsplatsolyckor. Och när fabriken var på plats visade det sig att man inte heller brytt sig om att bygga en säker fabrik, något som facket vittnat om. I brådskan verkar man också ha köpt de billigaste maskinerna inklusive själva driften från Kina, vilket bidragit till den skrala produktionstakten.
Det var inte bara klantighet, det var arrogans. En del skulle säga av Elon Musk-dimensioner.
Peter Carlsson säger sig ha lärt av Elon Musk att ha en ”sense of urgency” – det ska gå snabbt. Och vikten av visionärt ledarskap – idén ska skapa engagemang. Den här High Chaparral-mentaliteten föds någonstans av omständigheter. Är den till och med en produkt av finansieringsmodellen? Vad beror det på att man kunnat göra enorma förluster (12 miljarder förra året) och ta gigantiska lån?
Snabb expansion krävs av riskkapitalister som är lika intresserade av bolagets värdering som av dess produktion. Ledningen lovar snabb leverans, annars tar finansiärernas tålamod slut. Snabb leverans betyder i sin tur genvägar. Att lägga en rejäl grund att stå på och bygga säkra lösningar tar för lång tid. Även om själva produktionen kommit igång snabbare om man gjort rätt från början. Genvägar som blir senvägar.
Ingen har alla svaren på vad som gått snett. Men vi borde börja fundera över inte bara personliga tillkortakommanden eller problem på bolagsnivå, utan också mer systematiska. Det handlar förmodligen inte enbart om ”mentalitet” eller affärsbeslut, utan om hur kapitalanskaffning går till i dagens ekonomiska system. Vad borde egentligen finansieras – och hur? De lärdomarna kommer att behövas. För den gröna omställningen kommer inte ta slut med en eventuell krasch för Northvolt.