Snabbtåg i snigelfart Såhär glada var man i STuttgart när första TGV-tåget från Paris anlände 2007. (AP Photo/Myriam Vogel)
Ledare

Snabbtåg i snigelfart

Ge inte upp målet om 17 år. Sverige behöver snabbtågen för klimatet, arbetsmarknaden och för framtidstron.
17 apr 2018 | 11:57
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Det var en extremt motvillig kompromiss om snabbtåg som Socialdemokraterna kunde sträcka sig till. Bygget ska ta 27 år och måste dessutom kosta mindre än vad Trafikverket uppskattar att det faktiskt kostar. Dessutom måste partier som säger nej, övertygas att säga ja, annars får det vara.

Sverige borde kunna bygga snabbtåg betydligt snabbare än på 27 år. Hur planerar man ens för ett bygge på 27 år? Vet någon hur tågen ser ut då och vad de kräver av rälsen? Istället borde de 17 år som tidigare varit målbild borde fortsatt fungera.

Att det finns en så stor motvilja mot att lånefinansiera infrastrukturinvesteringar är kontraproduktivt. Att låna är billigt och även om många av någon anledning oroar sig för att inflationen ska dra iväg, så finns det ingen som förutspår några höga räntor. Sveriges statsskuldskvot tillhör de lägsta i Europa.

Nästan en tredjedel av inrikesflygets koldioxidutsläpp i Sverige idag sker mellan Stockholm och Göteborg.

Snabbtåg tillför inte bara samhällsnytta som konsekvent tenderar att underskattas i samhällsekonomiska kalkyler. Banan utgör också en tillgång för staten. Värdet finns kvar i statens balansräkning.

För att inte tala om betydelsen av en mer integrerad arbetsmarknad när städer knyts närmare.

Statens snålande på infrastruktur har dessutom tilltagit sedan man gömde undan det genom nya beräkningsmetoder. Att ställa snabbtåg mot upprustningar av befintlig infrastruktur är minst sagt dumsnålt, samtidigt som de offentliga investeringarna i Sverige inte alls ökar i den utsträckning de traditionellt borde med tanke på den låga räntan.

Samtidigt är det av närmast livsavgörande betydelse att vi sänker koldioxidutsläppen. Nästan en tredjedel av inrikesflygets koldioxidutsläpp i Sverige idag sker mellan Stockholm och Göteborg. Ett snabbtåg skulle alltså kunna ha helt avgörande effekter på inrikesflyget.

Att ta ett beslut nu skulle eventuellt också tajma en nedgång i övrigt byggande och det skulle därmed finnas folk som kunde ta jobbet.

En snabbtågsatsning visar också att Sverige inte bara lappar och lagar på investeringar från fornstora dagar. Vi har faktiskt musklerna att titta framåt, och att tro att den framtiden erbjuder något bättre än det vi har idag.

Så bygg snabbt – låt oss skörda både klimatvinster och vinsterna för arbetsmarknaden betydligt snabbare än om 27 år.

17 apr 2018 | 11:57
Om skribenten
Mikael Feldbaum är chefredaktör på Arbetsvärlden. Han intresserar sig för samhällsekonomi, har tidigare varit chefredaktör på Magasinet Arena och har en ekonomiutbildning i bagaget.

Relaterad läsning

Visa artikelns 1 kommentar
Kommentera
  1. Av Anders 25 apr 2018:

    Jag läste denna artikel i DN:

    https://www.dn.se/debatt/hoghastighetstag-dalig-affar-for-samhallet-och-klimatet/

    Jag litar mera på forskare än på ledarskribenter och intresseorganisationer.

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev