”Villkoren i yrket måste förbättras”

Om läraryrket var mer attraktivt skulle utbildningens problem också försvinna. Det säger Ditte Karlsson, ordförande i Lärarförbundets studentavdelning.
23 jan 2015
Ditte Karlsson, Lärarförbundet Student. Foto: Mikael Johansson

Ditte Karlsson, Lärarförbundet Student. Foto: Mikael Johansson

Ditte Karlsson är nytillträdd ordförande i Lärarförbundet Student och pluggar sista terminen på grundlärarutbildningen mot förskoleklass-årskurs 3 på Karlstads universitet. Hon tycker att utbildningen borde ha en bättre koppling mellan ämnena och didaktiken, det vill säga att få lära sig mer om hur man undervisar i sitt ämne. Hon efterlyser också en tydligare progression i utbildningen.
– Jag skulle vilja att programmet kändes mer och mer avancerat.

”Man vill förstås inte söka en utbildning som ständigt smutskastas.”

Lärarutbildningens svårigheter att locka studenter med bra gymnasiebetyg tänker hon har blivit en ond cirkel.
– Man vill förstås inte söka en utbildning som ständigt smutskastas. Politiker har kritiserat utbildningen och media har hakat på. Det kommer in studenter som inte har så höga betyg och kanske ser lärarutbildningen som sitt sistahandsval. Det borde vara högre krav, för nu finns det studenter som blir godkända fast de inte borde bli det.

Vill ha ökad koppling mellan teori och praktik

Lärarförbundet Student vill därför ändra lärosätenas ersättningsmodell så de inte frestas att godkänna studenter av ekonomiska orsaker. Andra frågor som de arbetar med är att få in mer normkritiska perspektiv i utbildningen och öka kopplingen mellan teori och praktik.

Tuffare krav är alltså en taktik för att höja lärarprogrammets attraktionskraft, men Ditte Karlsson tänker att villkoren för yrkesverksamma lärare är viktigast.
– Steg ett är egentligen att förbättra lärarnas löner och villkor så att yrket blir mer attraktivt. Då skulle problemet lösas av sig själv.

”Man måste få chansen och tiden att utvecklas i yrket.”

Ditte Karlsson tror att de lämplighetstest som ska utformas för de som söker lärarutbildningen kan ge effekt, men det gäller att de mäter rätt saker.
– Det måste vara förankrat i forskning, inte bara tyckande. Om det handlar om engagemang och motivation kan det vara bra, men testerna måste också sättas i relation till det man ska lära sig på utbildningen.

Viktigt att få utvecklas i yrket

Hon tycker att man ibland har för höga förväntningar på vad lärarutbildningarna ska fixa.
– Ofta hör man ”Det här måste tas in i lärarutbildningen”, men vi kan inte utbildas i hur många år som helst. Man måste få chansen och tiden att utvecklas i yrket. Därför är det viktigt att man får det introduktionsår med en mentor som man har rätt till på sin första arbetsplats.

23 jan 2015
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan