Pengarna ska ha skickats i tisdags, samma dag som bolagsstyrelsen meddelade att Håkan Ericsson lämnar vd-posten. Men enligt Håkan Ericsson har försändelsen i dag fredag fortfarande inte kommit fram. Istället har den sparkade vd:n fått en paketavi att hämta ut hos sitt lokala postombud. Paketet visade sig inte innehålla något avgångsvederlag, utan 4 000 kanyler avsedda för Stockholms brukarförenings sprutbytesprogram.
– Det är uppenbart att talesättet ”som ett brev på posten” förlorat all betydelse, säger Postnords styrelseordförande Christian W Jansson per telefon.
Han beklagar det inträffade och är kritisk till svensk posthantering.
– Jag frankerade försändelsen enligt gällande taxa och skrev även avsändare på kuvertets framsida, säger Christian W Jansson.
– Därefter gick jag raka vägen till närmaste postlåda och postade värdeavin på 14,2 miljoner.
Men försändelsen nådde aldrig adressaten. Den har heller inte hamnat i någon grannes postlåda, det har den sparkade vd:n noga kontrollerat. På uppmaning av Ericsson tvingades styrelseordföranden Jansson i förmiddags ringa kundtjänst till det företag som ansvarar för den nationella posthanteringen för att försöka spåra den försvunna värdeavin. Där placerades han i telefonkö med platsnummer 87. Efter 54 minuters väntan möttes han till slut av beskedet att avin kunde finnas i en kvarglömd postsäck på Årstateminalen. Efter att han själv åkt till södra Stockholm kunde han konstatera att säcken endast innehöll några tusen oräknade valsedlar från Riksdagsvalet 2018.
Skrattretande usel service, säger Christian W Jansson märkbart irriterad.

Efter att han själv åkt till södra Stockholm kunde Christian W Jansson, Postnords styrelseordförande, konstatera att säcken endast innehöll några tusen oräknade valsedlar från Riksdagsvalet 2018. Foto: Scanpix
I skrivande stund sitter Jansson i bilen på väg hem från Arlanda där han kontrollerat ifall försändelsen av misstag hamnat i det berg av paket innehållande julklappar som sedan julhelgen stått fritt exponerade för väder och vind vid en av flygplatsens landningsbanor. Men värdeavin fanns inte heller bland de fuktskadade paketen. I den automatiska kundenkät som gjordes efter samtalet till kundtjänst gav Christian W Jansson kundbemötandet från företaget betyget 0 på en 5-gradig skala.
– Skrattretande usel service, säger Christian W Jansson märkbart irriterad.
Vad Postnord skulle kunna göra för att förbättra kvaliteten på sina tjänster kan styrelseordföranden inte svara på.
– Jag förstår inte vad Postnord har med saken att göra?
Enligt Christian W Jansson erbjuder Postnord helhetslösningar inom affärsområdena ”Communication Services” och ”eCommerce & Logistics”.
– Brev och paket finns det väl någon statlig myndighet som ansvarar för?