På fredagen var det anbudstopp för driften av Stockholms pendeltåg. Men nuvarande entreprenören SJ Stockholmståg lämnar inte in något. Enligt ett meddelande på bolagets intranät så bedömer inte bolaget att det går att leverera en ”långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik” utifrån regionens krav.
– Analysen av underlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ AB i ett meddelande på intranätet.
Facket: ”Extremt oroväckande”
Beskedet tas emot med oro från facken i pendeln.
– Det är extremt oroväckande. SJ har tittat på det och anbudsunderlaget går inte ihop. Om SJ anser att det är för osäkert oroar det oss för vem som går med på att driva under de premisserna som SL lägger fram, säger Melissa Svenhard, klubbordförande för Seko lok.
– SJ har på kort tid byggt upp vad MTR har raserat. Vi vill verkligen ha SJ kvar så jag är jätteledsen och bekymrad för stockholmspendelns framtid. Jag vill verkligen ifrågasätta det här upphandlingsförfarandet. Går det att ha en trygg och säker pendeltågstrafik och en säker arbetsmiljö med det nya avtalet om inte SJ med sina muskler bedömer det hållbart?, säger Roger Delin, klubbordförande för ST-Pendeln.
SJ har inte ens hunnit sköta driften i ett år när de nu lämnar beskedet. När regionen valde att avsluta tidigare operatören MTR:s kontrakt i förtid fick SJ en nödlösning som innebar att de fick ersättning löpande för de exakta utgifterna. Det avtalet ska nu upphöra och då drar sig SJ ur.
– Jag finner det synd att SJ, trots deras onekliga brister lämnar pendeltåget då de ändå är en av få seriösa aktörer i branschen. Det är en låg ribba, men en som många inte ens når, säger en pendeltågsförare som önskar vara anonym till Arbetsvärlden.
SJ planerar att köra vidare pendeltåget till och med mars 2026. Då det nuvarande avtalet upphör att gälla. Vem den nya operatören blir är ännu inte klart.