Tio lokförare av de som deltog i den vilda strejken på pendeltågen i Stockholm får betala sammanlagt 475 000 kronor till den tidigare entreprenören MTR. Detta efter en förlikning i Arbetsdomstolen. Men det är långt under det ursprungliga kravet och förarna behöver inte betala en krona ur egen ficka. De får till och med pengar över.
– Vi har vunnit genom att vi har satt fokus på den bristande säkerheten när ensambemanningen införts. Vi hoppas att övriga lokförare tar upp spaden och fortsätter kämpa för att upprätthålla säkerheten på den nivå den ska ligga på och som resenärerna förtjänar och behöver, säger Nils Westberg Ahlmark talesperson för de stämda förarna.
Skadestånd för vild strejk halverades
Till en början stämde MTR, genom sin arbetsgivarorganisation Almega Tågföretagen, 105 lokförare som ansetts ha deltagit i den vilda strejken i april förra året. Sedan nekades de ledigt för att delta i Arbetsdomstolen. När det stod klart att många av dem ändå skulle gå ledde förarbristen till att MTR drog tillbaka stämningen mot alla utom tio utvalda förare.
MTR krävde att Arbetsdomstolen skulle döma de utvalda förarna till skadestånd på 6000 kronor vardera. Ett kraftigt förhöjt anspråk i jämförelse med de mellan 2500 till 3000 kronor som bedömts vara praxis.
Men det blev aldrig något domstolsavgörande. Istället begärde arbetsgivarparten en förlikning och att förarna skulle betala 6 000 kronor vardera och en halv miljon i rättegångskostnader.
Men så blev det inte heller. Istället landade slutsumman på 450 000 kronor i rättegångskostnader och 2500 kronor vardera för förarna. Enligt Nils Westberg Ahlmark var det förarnas krav för att gå med på att förlikas.
– Förlikningen blev lite mer på våra villkor. Det var viktigt att sända signalen till andra arbetsgivare att skadeståndet bör fortsätta ligga kvar på den nivån och inte höjas, säger han.
Skänker överskott till framtida vilda strejker
Men trots att de nu ska betala närmare en halv miljon får de ändå pengar över. Under strejken samlade förarna in över två miljoner i strejkfond från allmänheten som bland annat skulle täcka eventuella skadestånd. Arbetsgivarna har dock tidigare tvingats betala rättegångskostnaderna för de förare som ströks från stämningen, vilket uppgick till över 200 000 kronor. Det gör att det nu, trots pengarna till MTR, ändå återstår hundratusentals kronor av de insamlade pengarna.
Överskottet kommer, enligt Nils Westberg Ahlmark att skänkas till organisationen Förbundet Arbetarsolidaritet för att kunna användas som strejkfond för andra.
– De kan andra arbetare eller andra lokförare ta del av vid en eventuell vild strejk, säger han.
Har lokförarna avskräckts från framtida vilda strejker?
– Här visade lokförarna exakt vad vi är kapabla till. Det visade andra järnvägare och lokförare i Sverige vad man kan göra om man vill säga ifrån. Och då finns det nu resurser även för dem, säger Nils Westberg Ahlmark.
Det ensamarbete som den vilda strejken protesterade emot är dock inte stoppat. Även om MTR tvingades lämna pendeltåget i Stockholm har den nya entreprenören SJ Stockholmståg fortsatt framföra tåg utan den tågvärd förarna velat ha kvar.