Intresset för virtual reality har formligen exploderat på senare år i takt med tekniksprången. Trots att utvecklingen är resursintensiv är det en bransch som också sett otaliga start-up-företag med egna innovationer.
Många av dessa start-up-företag köps snabbt upp av de stora IT-jättarna; ett exempel är Oculus VR som köptes av Facebook 2014 för 2,3 miljarder dollar, motsvarande ungefär 20 miljarder kronor.
Möjligen finns en hel del uppköpskandidater också på årets CeBIT-mässa. I Hannover fylls Hall 4 med aktörer som demonstrerar virtuell och ”augmented” reality (”augmented” reality lägger ett lager över verkligheten, ett populärt exempel är mobilspelet Pokémon Go) som redan används eller kommer användas i arbetslivet.
”Exempelvis har Audi börjat erbjuda sina kunder möjligheten att bygga och inspektera sin bil i VR.”
Virtual reality för med sig mängder med möjligheter. Tekniken håller löften om virtuella mötesrum som samlar medarbetare världen över, och möjligheten att utföra arbetsuppgifter tillsammans på ett nytt sätt. Oräkneliga utbildningar och träningsmöjligheter kommer kunna erbjudas genom virtual reality, någonting som kan ge företagen redskap för att snabbt och enkelt kompetensutveckla sin personal.
Rent teoretiskt skulle det inom en inte särskilt avlägsen framtid gå att träna sig som astronaut hemma i vardagsrummet.
Används redan i många branscher
KPMG, en av världens stora revisions- och rådgivningsföretag med över 150 000 anställda, har under 2016 studerat i vilka branscher VR/AR gör snabbast framsteg. Bland de 400 företagen som studerades och som använde den nya teknologin fanns över hälften inom försäljning och marknadsföring.
– Det kan vara funktioner som att pröva varor virtuellt innan köp. Exempelvis har Audi börjat erbjuda sina kunder möjligheten att bygga och inspektera sin bil i VR, säger Nadine Kirchhoff, Assistant Manager på KPMG.
”VR/AR kommer förvandla alla branscher.”
Men också produktutveckling och arkitektur kan tillämpa VR för att kostnadseffektivt prova olika lösningar i den virtuella världen innan de återskapas i den fysiska.
– Man kan producera olika delar och prototyper i VR och se hur de skulle fungera i verkligheten, säger Nadine Kirchhoff.
Holoclouds som arbetsplatser
På KPMG har man gjort en visionär prognos för hur tekniken kommer utvecklas de kommande åren. Redan 2018 förutspår KPMG att det kommer finnas virtuella temaparker, 2022 finns ”full-Dive VR” – alltså VR för alla sinnen – 2025 har tankestyrning av teknologin utvecklats och 2030 har vi ”holodecks” och virtuella resor, som kanske vanligast förekommer i science fiction-serien Star Trek.
Redan i dag finns implementationer som kittlar fantasin. Företaget Innoactive visar under CeBIT-mässan upp sitt ”holocloud”, en virtuell rymd där kollegor kan samarbeta oavsett hur långt borta från varandra de befinner sig i den fysiska världen.
Och även om demonstratörerna på mässgolvet främst ägnar sig åt att rita och lekfullt flytta virtuella objekt tillsammans kan man skönja kärnan till ett framtida arbetssätt.
”Du kan ladda upp din 3D-modell i olika filformat till molnet och interagera med den i virtual reality.”
– Vi skapade holocloud för att vi såg att den mjukvara som finns i dag inte räcker längre. I holocloud kan man flytta in verktygen i virtual reality, dela information, arbeta på 3D-produkter eller hålla möten. Det går exempelvis att öppna pdf:er och hålla en presentation i VR, säger Fabienne Lorban, marknadsansvarig på Innoactive.
Hon menar att plattformen lämpar sig väl för ingenjörer som ska samarbeta i ett projekt.
– Du kan ladda upp din 3D-modell i olika filformat till molnet och interagera med den i virtual reality. Men det riktar sig också till andra företag som har många globala möten och konferenser. De behöver inte längre resa lika mycket, säger Fabienne Lorban, och fortsätter:
– Det går också att bygga sina egna träningsscenarion i VR där man definierar vilka moment som ska läras in.
Fortfarande är VR-visir dyra och mjukvaruutvecklare som Innoactive är beroende av att hårdvaran får spridning för att den virtuella rymden ska bli tillgänglig för fler. Men många storföretag har redan fått upp ögonen för VR/AR och vill vara tidigt ute med att implementera lösningar som har god potential att skapa mervärde. På mässgolvet finns också aktörer som tar fram avancerade VR-visir riktade mot just stora företag och industrin.
– Vi har redan några pilotprojekt i bilindustrin och detaljhandeln. Det går till exempel att bygga upp en shoppingmiljö i VR så att kunden kan se produkterna, säger Fabienne Lorban optimistiskt.
Flera lösningar för att känna sig fram i VR
En annan del av VR-teknologin som är under utveckling är aktiv feedback, alltså olika former av utrustning som gör att vi till exempel kan känna oss omkring fysiskt med våra händer i den virtuella rymden. När den teknologin finslipas öppnas mängder av dörrar för mer avancerade tillämpningar av VR.
Och på IT-mässan finns en mängd innovatörer som tacklar problemet.
”Vår handske kan återskapa din hand i VR och ge aktiv feedback så att du känner när du vidrör någonting i virtual reality.”
En av dem är start-up-företaget VRgineers som har utvecklat en handske som låter användaren greppa tag i någonting i den virtuella världen. Liksom många andra start-up-företag som visar upp sina VR-lösningar på mässan söker man efter samarbetsavtal med större aktörer.
– Vår handske kan återskapa din hand i VR och ge aktiv feedback så att du känner när du vidrör någonting i virtual reality. Exempelvis bilföretag är intresserade av att se hur de kan använda den här tekniken med ett virtuellt löpande band. Detaljhandeln är också intresserade för att låta kunder interagera med deras produkter, säger Milan Kosticek, ingenjör och utvecklare på VRgineers.
Konkurrenten Manus VR finns också på plats och har en lösning med en textilhandske i stället för VRgineers mekaniska delar. Men de är heller inte de enda, det finns en mångfald av små aktörer som prövar sin hand med den nya tekniken. Milan Kosticek vittnar också om att många konkurrenter blivit uppköpta.
”VR är den första tekniken vi har som tillåter dig att faktiskt ta på dig någon annans perspektiv.”
James Hairston, Head of Public Policy på Oculus, leder i dag Facebooks globala policyarbete inom VR och artificiell intelligens. Som inbjuden talare på CeBIT delger han sin syn på framtiden med VR/AR.
– VR/AR kommer förvandla alla branscher. Industriell design och utveckling, hälsovården, konsten, utbildning, allt kommer att förändras. VR kommer vara en plats där vi kan göra allt det vi normalt gör i dag. Telekonferenser, träning, projektarbeten, allt vi kan göra i två dimensioner kan vi göra i 3D, säger James Hairston.
Ett av de största områdena är utbildning, där James Hairston tror att vi kommer uppleva en slags revolution. Normalt mycket dyra och avancerade utbildningar kan med hjälp av VR bli globalt tillgängliga. Men han stannar inte där, han tror också att VR kan göra oss mer empatiska.
– VR är den första tekniken vi har som tillåter dig att faktiskt ta på dig utifrån någon annans perspektiv. Vi ser fantastiska arbeten från dokumentärfilmare som använder 360-gradersvideo och VR-utvecklare som låter oss gå i någon annans skor.
VR/AR-utvecklingen kan vara på god väg in i en guldålder. De ekonomiska investeringarna i teknologin väntas öka de närmaste åren.
– Vi har forskning som kommer publiceras under de kommande månaderna som tittar på den ekonomiska aktiviteten inom VR/AR inom EU. Och där ser vi att under 2015 uppgick produktionsvärdet inom VR/AR till 708 miljoner euro. Tittar vi framåt till år 2020 kan siffran uppgå till 15–36 miljarder euro, säger James Hairston.