Högsta domstolen avslår Tesla Motors Swedens begäran att överklaga tings- och hovrättens beslut om de blockerade registreringsskyltarna.
När facken Seko och ST satte postutdelningen till Tesla i blockad fastnade skyltarna hos Postnord. Då ville Tesla att Transportstyrelsen som utfärdar skyltarna skulle förmås att lämna ut dem direkt. Men myndigheten sade nej.
Tesla stämde till Norrköpings tingsrätt, men fick domen emot sig. Enligt rätten har Transportstyrelsen beslutanderätt över den aktuella förordningen som reglerar skyltarna. Fallet hörde därför, enligt rätten snarare hemma i förvaltningsdomstol.
Tesla framhärdade dock i att frågan visst kunde avgöras av tingsrätten och överklagade till Göta Hovrätt som tog upp fallet bara för att avslå överklagan på samma grund. Då gick Tesla vidare till Högsta Domstolen, men även där blev det nu nej.
”Högsta domstolen har gått igenom materialet. Det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd.”, skriver HD i sitt beslut.
Därmed slås tingsrättens dom slutligt fast. Tesla tvingas nu betala sina egna och Transportstyrelsens rättegångskostnader för både tings- och hovrättsprövningen.
Ett i raden av rättsliga motgångar
Tesla begärde också att tingsrätten skulle släppa registreringsskyltarna i väntan på avgörande. Även där fick företaget slutligen nej.
Även Teslas försök att få Postnord att bryta blockaden och dela ut skyltarna gick dem emot. Här förväntar sig de fackliga parterna att det istället kan fortsätta i Arbetsdomstolen.
– De pengar Tesla nu lägger på att driva rättsprocesser måste vara betydligt högre än den eventuella kostnadsökning det skulle innebära att betala löner och förmåner i enlighet med IF Metalls kollektivavtal, sade Joakim Lindqvist, förbundsjurist på ST tidigare till Arbetsvärlden.
Lång kamp kring registreringsskyltarna
Seko:s och ST:s sympatiblockader för IF Metalls krav på kollektivavtal på Tesla har kommit att bli något av en katt- och råttalek. Fackens postblockad lyckades till en början effektivt stoppa företaget från att få nya registreringsskyltar levererade. Skyltarna krävs för att ta nya bilar i trafik.
Men, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, hittade Tesla kryphål. Dessa täppte facket till, men företaget hittade nya sätt. Bland annat registrerade företaget specifika alternativa adresser hos Transportstyrelsen dit registreringsskyltarna kunde skickas utan att fastna i blockaden.
Den 18 oktober täppte facken till vidare kryphål. Men på fredagen kunde tidningen Arbetet visa att leken fortsätter då ytterligare två adresser nu sätts i blockad från och med den 22 november. Denna gång valde facket att inte kommunicera utvidgningen.
– Nej, vi har mycket verksamhet som pågår och vid varje sak vi gör överväger vi hur vi ska kommunicera det, jag kommer inte kommentera så mycket mer än det. Nu jobbar vi på det här sättet, säger ST:s förhandlingschef Åsa Erba Stenhammar till tidningen.
Artikeln har uppdaterats med tingsrättens domskäl.