Det var måndagen den 15 maj som tågstrejken blåstes av, och fackförbunden inom spårtrafiken var överens med arbetsgivarsidan Tågföretagen Almega om ett nytt kollektivavtal.
Men såväl fackligt förtroendevalda som medlemmar är missnöjda med resultatet. Det handlar framför allt om kampen mot ensamarbete ombord på tågen.
Ett 20-tal klubbar inom Sekos spårtrafik har nu skrivit ett uttalande, där de kräver att förbundsstyrelsen avgår. Däribland Lokförarna på SJ i Stockholm, Pendelklubben, Pågatågen, Östgötapendeln och Öresundstågen.
”I efterhand visar det sig att våra ombudsmän åsidosatts och vi har kommit ur avtalsrörelsen med en överenskommelse långt under ursprunglig ambitionsnivå. Vi kräver en förklaring till detta oacceptabla förhandlingsresultat och antidemokratisk agerande”, står det bland annat i brevet.
Ombudsman fick lämna förhandlingarna
Enligt tidningen Arbetet blev Sekos ombudsman från spårtrafiken som ledde förhandlingarna, Thomas Gorin Weijmer, utbytt de sista dagarna vid förhandlingsbordet. Han ska enligt artikeln ha sagt upp sig efter det.
Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, skriver att den kommentar man har från förbundet är:
”Vi har noterat uttalandet. Det är vår kongress som väljer förbundsstyrelse. Nästa kongress är år 2025, vilket är vårt högst beslutande organ. Mer än så kan vi av naturliga skäl inte säga.”
När parterna hade tecknat avtalet sa Sekos ordförande Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande, angående ensamarbete.
”Vi lyckades inte komma längre i frågan än en arbetsgrupp i denna uppgörelse. Frågan är komplex och den har inte varit möjlig att reglera kollektivavtalsvägen. Dels är det ett politiskt beslut i Region Stockholm som ligger bakom att tågvärdarna ska försvinna trots att Socialdemokraterna lovade annat i valrörelsen.”