Svenska små och medelstora företag upplever en ökad konkurrens, vilket är det största hindret för att de ska kunna växa. Under de senaste fem åren har 44 procent av företagen fått ökad konkurrens från andra företag i Sverige och 24 procent uppger även ökad konkurrens från företag utanför Sverige. Det visar en rapport från Tillväxtverket baserad på en enkät bland 16 000 företag.
Medelstora företag (50-250 anställda) tycker oftare att konkurrensen ökat än vad mindre företag gör.
Nästan tre av tio företag anger att konkurrens är ett stort tillväxthinder, men det finns skillnader mellan branscher. Inom transport och magasinering är konkurrensen som störst, 54 procent av företagen anger att det är stort hinder. Också inom hotell och restaurang ses konkurrens som ett stort hinder av 39 procent av företagen. Bland företagen inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik däremot är det bara 19 procent.
Priskonkurrens vanligast
Företagen i enkäten fick också svara på inom vilka områden de upplevde konkurrens. Vanligast var konkurrens när det gäller priser, som 34 procent av företagen angav var ganska stor och 24 procent till och med mycket stor. Också här stack företag inom transport och magasinering ut, där svarade 42 procent svarade att konkurrensen gällande priser var mycket stor. Konkurrens vad gäller marknadsföring ansåg 32 procent vara ganska stor och 14 procent mycket stor. Starkast upplevdes den konkurrensen av företag inom hotell och restaurang.