Näringslivet måste börja ta ansvar för demokratin Foto: Brandon Bell, David Zalubowski/TT
Ledare

Näringslivet måste börja ta ansvar för demokratin

Dags att höja blicken från nästa kvartalsrapport och ta hotet från högerextrema på allvar.
17 jan 2025 | 06:30
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

Techgurun Marc Andreessens resa från mittendemokratisk supporter under Bill Clintons dagar till Donald Trump-fan är häpnadsväckande. Marc Andreessen är något av en gudfader i Silicon Valley. Hans sidbyte har öppnat dörren för många andra att omfamna en politiker som många idag beskriver som fascist.

Sedan han startade Netscape har Marc Andreessen gång på gång prickat rätt med sina investeringar. Zoom, Slack, Open AI, Instagram och Roblox är bara några av framgångssatsningarna i hans bolag.

Golfklubben är underbar, Trump beställer fantastiskt kött, och han pratar med inflytelserika på inflytelserikas vis och med sin caddie på dennes vis.

Men under Obamas presidentskap började något skava i framgångssagan. Först blev Mark Zuckerberg, världens näst rikaste man, anklagad av medier för att hans välgörenhetsstiftelse – han skulle ”skänka bort” 99 procent av Facebooks värde – i själva verket var ett skattetrix. Det var orättvist, tyckte Andreessen.

Sedan fortsatte kritiken under president Biden som ifrågasatte både desinformationen som spreds, storleken på techföretagen och den bristande konkurrensen. Och sa att AI behövde regleras. Det tyckte Marc Andreessen också var orättvist. Techsektorn var ju motorn i amerikansk ekonomi – visa uppskattning, låt den frodas och växa!

I valrörelsen öppnade han till slut upp för att stödja det parti som lovade att bäst tillvarata techbranschens villkor. Ett möte på Donald Trumps golfklubb i New Jersey övertygar Andreessen. Trump lovar att lämna techbranschen i fred för att de ska innovera och ”vinna” åt USA. Regeringen ska hålla sig borta och techbolagen ska erövra världen. Exakt det budskap som Andreessen vill höra.

Marc Andreessen hyllar därefter Trumps fantastiska värdskap och personliga egenskaper. Golfklubben är underbar, Trump beställer fantastiskt kött, och han pratar med inflytelserika på inflytelserikas vis och med sin caddie på dennes vis, etc, etc.

Förutom kampanjbidrag hjälper Andreessen idag Trumps nya administration och rekommenderar smarta personer från techbranschen.

Den här omvändelsehistorien berättas av journalisten Erin Griffith i New York Times podd The Daily. Det är slående hur nästan orimligt grund Marc Andreessens politiska analys tycks vara. En uppenbarligen högintelligent person vars politiska analys sammanfattas av att det som är bra för ”big tech” är bra för USA. Och som låter sig charmas av en avgjort ombytlig person som faktiskt under sin förra mandatperiod upprepat kritiserade techbranschen. En dunk i ryggen och löften om fri företagsamhet beseglar dealen.

Näringslivets omfamnande av högerextrema ledare begränsas inte till dessa tre hyperrika kappvändare.

På Donald Trumps presidentinstallation på måndag kommer nu samtliga världens tre rikaste män delta. Mark Zuckerberg (Meta), Elon Musk (Tesla, X) och Jeff Bezos (Amazon, Prime, Washington Post). Tillsammans äger de tre lika mycket tillgångar som den fattigaste halvan av USA:s befolkning. Deras kampanjbidrag till Trump mäts i mångmiljardklassen. Elon Musk är dessutom en brygga för att pusha in högerextrema politiker i Europa som Italiens Giorgia Meloni, Storbritanniens Nigel Farage och Tysklands Alice Weidel.

Men näringslivets omfamnande av högerextrema ledare begränsas inte till dessa tre hyperrika kappvändare. Det mer organiserade näringslivets stöd till högerextrema krafter spelade en roll även i Österrike nyligen. Konservativa ÖVP:s tillbakadragande från koalitionsförhandlingarna hejades på av arbetsgivarna med industriarbetsgivarna i spetsen. De föredrar ett högerextremt styre med stöd av konservativa, framför skattehöjningar.

På liknande sätt har delar av näringslivet lierat sig med högerextrema som till exempel Jair Bolsonaro i Brasilien och Javier Milei i Argentina. Kandidater som rört sig långt utanför en traditionell konservativ, närinsglivsvänlig mittfåra.

I Sverige är det kanske främst Dagens Industris ledarsida som talat sig varm för samarbete med Sverigedemokraterna, i vad de uppfattade som näringslivets intresse. PM Nilsson har även på Timbro samarbetat med Sverigedemokraternas tankesmedja Oikos genom till exempel en gemensam debattartikel. Mattias Karlsson har också gästat Timbro i samband med smedjans lansering.

Självklart är det näringslivets uppgift att tjäna pengar. Men försök att inte riva ner samhället på kuppen!

Man ska förstås inte dra hela näringslivet över en kam. Långtifrån alla stödjer högerextrema krafter. För samtidigt existerar ett alternativ. Den liberala näringslivstraditionen, som Liberalerna och till exempel de tyska kristdemokraterna CDU traditionellt stått för. Den som förstår att kapitalismen måste bäddas in i ett socialt sammanhang, med socialförsäkringar och stöd till äldre på arbetsmarknaden. Den som förstår att tacka de anställda för deras bidrag till produktionen. Den som uppskattar fri rörlighet av människor och försvarar minoriteters rättigheter, yttrandefrihet och stärkt demokrati.

Självklart är det näringslivets uppgift att tjäna pengar. Att hålla arbetsgivaravgifter låga. Men försök att inte riva ner samhället på kuppen!

Den högerextrema visionen av ett samhälle där administration, rättssystem och oliktänkande rivs undan leder oundvikligt till att korruption följer i deras ställe. Den har mycket lite gemensamt med stabila villkor för företagande.

De företagsledare som likt Marc Andreessen låter sig lockas av en bjudmiddag och ett skräddarsytt budskap, tar en extrem risk.

I den högerextrema vind som sveper över världen behöver vi ett näringsliv som tar ansvar för demokratin. Som lyfter blicken och ser längre än till en bra biff på golfklubben eller nästa kvartalsrapport.

17 jan 2025 | 06:30

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev