Fackförbunden Transport och Unionen har kommit överens om ett så kallat gränsdragningsavtal. Det handlar om vilka yrkesgrupper som ska vara med i vilket fackförbund.
En konsekvens i och med det nya avtalet blir att kabinpersonal ska organiseras av Transport, trots att de flesta i dag är med i Unionen.
Klubbordförande: ”Totalt överkörda”
Något som upprör medlemmarna, enligt George Khalas som är klubbordförande för Unionens kabinpersonal i dag. Till Ekot, som var först om att rapportera avtalet, säger han.
– Vi känner oss totalt överkörda, frustrerade och tycker inte heller att man har lyssnat. Det stora är att det skett utan medlemsförankring. Unionen ger bort ett avtal och tusentals medlemmar för att några varit missnöjda, säger han till radion.
Enligt honom är det ett 50-tal kabinanställda som gått över till Transport, medan över 1 000 medlemmar är kvar i Unionen. Och det hela ska grunda sig att några medlemmar varit missnöjda med Unionen.
Får byta fack i februari
Men i och med det nya avtalet kommer de nu att bli rekommenderade att byta förbund från februari. Då kommer inte Unionen ta emot nya medlemmar från den yrkeskategorin.
Kabinpersonalen kommer att behålla sina villkor de har i dag, som till exempel den lösning för tjänstepension och omställning som finns.
”Det nya avtalet är positivt”
– Det nya avtalet är positivt eftersom det löser nuvarande och framtida gränsdragningsfrågor under formaliserade former. Transport är i dag starka inom flygbranschen och att samla ytterligare ett avtalsområde gör oss ännu starkare inom flyget. Vi välkomnar alla kabinanställda till Transport, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport i ett pressmeddelande.
”Tydlighet skapar facklig styrka”
Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt säger till Arbetsvärlden att det finns frågor som är större än en yrkesgrupp, i det här fallet kabinpersonal.
– Det är svåra och känsliga frågor. Men det är facken som ska komma överens, så att inte arbetsgivarna kan spela ut olika grupper. Så blir det om man splittrar en bransch. Eller att det finns valmöjligheter så att arbetsgivaren kan ställa individer mot varandra. Tydlighet mellan förbunden skapar bäst facklig styrka.
Kabinpersonal liknar arbetaryrke
För andra yrkesgrupper, som taxitelefonister och personal på larmcentraler, som inte är operatörer, går i stället över till Unionen.
– Man ska inte konkurrera om medlemmar, utan organisera i det förbund där det finns störst naturlig samhörighet. Vi ska ha tjänstemän, Transport arbetare. Och kabingruppens arbetsförhållanden liknar mer ett arbetaryrke. Det tycker inte alla medlemmar om, men så kan det vara ibland.
Kunde ni förankrat mer?
– Nej. Den här typen av saker behöver hanteras på det här sättet.