Robin Olofsson är vice ordförande för Unionen Stockholm. Till vardags är han ordförande för Unionenklubben på H&M. Han delar sin tid som klubbordförande halvtid med en halvtid på IT-avdelningen där han normalt arbetar som commercial advicer. För ett år sedan rekommenderade Folkhälsomyndigheten att alla anställda som kunde skulle arbeta hemifrån på grund av den ökade smittspridningen av covid-19. Robin Olofsson minns hur han i april förra året skulle besöka IT-avdelningen i Marievik i Liljeholmen i Stockholm.
– På min avdelningen gick alla hem från en dag till en annan. När jag kom in i början på april för att hämta lite grejer var det som att gå in i ett spökslott. Normalt jobbar där 2 000 personer, säger Robin Olofsson.
Han tycker att distansarbetet har fungerat bra för det mesta.
– Det svåraste har varit att bara få ha medlemskontakt och medlemsstöd på distans. Även om jag ska följa med en medlem på ett tufft möte där medlemmen ska bli uppsagd så blir det lika digitalt när jag ringer första gången som i vidare kontakter. En liten gubbe i Teams kan aldrig ersätta ett möte där man på ett personligt sätt kan bygga upp ett förtroende. Men det har fått gå i alla fall.
H&M där Robin Olofsson arbetar är ett företag som har växt sedan starten 1947 utan några större hack i kurvan fram till pandemiåret 2020.
Fler medlemmar under pandemiåret
Unionen har 175 000 medlemmar i det privata näringslivet i Stockholm. Under det senaste året har H&M-klubben fått närmare 1 000 nya medlemmar. Att värva på distans har inte varit ett problem.
– Vi har märkt ett stort engagemang och en stor uppslutning till vår fackklubb på H&M under de här tuffa tiderna. Under kriser väljer människor att gå med i facket. Får de sedan hjälp stannar de kvar, säger Robin Olofsson.
För vissa delar av H&M blev det hemarbete från en dag till en annan när pandemin slog till, men företaget är globalt och det har sett olika ut hur arbetet har påverkats och hur distansarbetet har sett ut.
– Eftersom företaget finns i många länder påverkades arbetet både globalt och lokalt. I många länder som hade lockdown handlade det om hur vi skulle kunna rädda verksamheten när butikerna stängde. Parallellt med detta hade vi det lokala arbetet i Stockholm där huvudkontoret ligger. Här försökte vi snabbt ställa om så att de som kunde skulle arbeta hemifrån, säger Robin Olofsson.
I takt med att smittspridningen ökade blev utmaningen att vissa avdelningar kunde ha så många smittade att det “bara var att stänga ner dem”.
– Vi införde också snabbt ett maxtak på att 20 procent av de som normalt brukar vara på plats i lokalerna fick vara där samtidigt, säger han.
Eftersom det var svårt att få tag på tester gick arbetsgivaren snabbt ut och köpte 5 000 tester som de sedan själva kunde se till att anställda fick ta del av på huvudkontoret.
En utmaning för H&M har också varit att företaget har en väldig blandning av anställda.
Rullande team och andra lösningar
– Vi har en mix av tjänstemän. Arbetar man med logistik eller marknad har man kunnat arbeta hemma. Men inköpare, designers och andra som arbetar med textilier och varuprover har haft större utmaningar med att sitta hemma. Då har vi fått ha rullande team. Det innebär att man kommer in vissa dagar, säger han.
Robin Olofsson berättar att en viktig del har varit att hitta olika lösningar för olika delar av verksamheten. Året har inneburit många kreativa, bra lösningar men också stora utmaningar i neddragningar och omorganisationer.
Från fackligt håll försöker vi se till att det går så schysst till som möjligt och vi hoppas att det ska hjälpa oss som företag
– Vi har också haft stora neddragningar på tjänstemannasidan, väldigt många har lämnat sina jobb. Totalt har över 1 500 som lämnat H&M, säger han.
De som har lämnat är en blandning av inhyrd personal, visstidsanställda och fast anställda.
Under förra året klarade sig bolaget och lyckades rädda helåret.
– Vi gick inte back, men nu är det tufft igen eftersom flera länder som Tyskland och Spanien har stängt ner under nya perioder i början på 2021. Även om de har öppnat igen är vi ett bolag med fasta kostnader som blöder när vi måste stänga ner, säger Robin Olofsson.
Efter stålbad toppas laget
I dag har H&M genomgått flera omorganisationer och företaget försöker nu ”toppa laget”.
– Från fackligt håll försöker vi se till att det går så schysst till som möjligt och vi hoppas att det ska hjälpa oss som företag, säger Robin Olofsson.
I sin roll som klubbordförande har Robin kommit i kontakt med många anställda.
– De jag kommer i kontakt med är ofta de som drabbats av omorganisationer och neddragningar. Många upplevde det som en dubbel olycka att bli av med jobbet och att bli det mitt i en brinnande pandemi, säger han.
Något annat som har varit tufft för de anställda är att gå igenom omorganisationer och neddragningar på distans.
Tufft med stormöten på distans
– Man är inte på stormöten på plats utan sitter hemma i köket framför datorn när man får information som man ska försöka smälta. Sedan ska man kunna förstå vad det innebär och vilka som är ens nya kollegor.
Robin Olofsson ser ljust på framtiden om pandemin ger med sig eller alla får vaccin.
– Min förhoppning är att hjulen börjar snurra och att vi börjar växa, utvecklas och göra nya saker igen på huvudkontoret. Då kan H&M växa igen.