Striden med Elektronikbranschen började runt 2007. Då kasserade Copyswede årligen in cirka 200 miljoner kronor för fördelning. Sedan hände något.
– Ersättningen till kulturskaparna gick ned, väldigt mycket, berättar Mattias Åkerlind.
Det var i samband med att kopieringen flyttade till mobiler, datorer och surfplattor.
– 2020 inkasserade vi bara 30-35 miljoner från boxar, CD-skivor och så vidare.
I lagen om privatkopieringsersättning slås fast att upphovsrättshavare ekonomiskt ska kompenseras när deras verk kopieras för privat bruk.
Rättighetsorganisationen Copywede – som representerar 14 kulturskaparorganisationer – har sedan dess drivit frågan via domstolsprövningar för att få motparten Elektronikbranschen att betala.
Branschen har satt stopp
Branschen – med bolag som Apple och Samsung – har inte velat acceptera att teknisk utveckling inneburit nya produkter att kopiera med.
– Det är frustrerade att vi behövt driva det här i domstol under så många år. Men positivt att vi lyckats träffa ett avtal med Elektronikbranschen som ger rättighetshavarna rimlig kompensation, säger Copyswedes vd Mattias Åkerlind.
Pengarna som finansierar privatkopieringsersättningen tas ut som ett engångsbelopp på max 75 kronor av priset på till exempel en ny mobiltelefon, surfplatta, eller dator.
För att kunna fördela pengarna gör Copyswede olika mätningar.
– Nu arbetar vi och våra medlemmar med att ta fram en ordning för hur fördelningen till våra medlemmar ska ske. Det är inte bara musik och rörlig bild på en mobil, utan poddar, ljudböcker. Att hitta en fördelningsnyckel för det tar tid, men vi är på god väg.
Har samlat pengarna på hög
Åren av rättsliga prövningar för att få elektronikbolagen att betala har samlat upphovsrättspengarna på hög, och de uppgår nu alltså till 1,3 miljarder kronor. Ersättning till alla de som på olika sätt varit med och skapat och producerat film, teve, musik, ljudböcker och poddar.
– Pengarna går till upphovsmän och utövande konstnärer, men också till film- och musikproducenter, säger Mattias Åkerlind.
Två tredjedelar fördelas till skådespelare, regissörer, manusförfattare, ljudboksinläsare med flera, medan en tredjedel går till produktionsbolag av film, musik och ljud.
– Det vi hittills fördelat individuellt har framför allt sänts i tevekanaler. Där har vi full koll och kan på olika sätt få fram de medverkande.
Så betalas pengarna ut
Fast ibland saknas det namn och då fonderas pengar till bland annat stipendier.
Hur får upphovsrättshavarna pengarna och hur mycket ersättning kan en enskild upphovsrättsman få?
– Hur mycket varje upphovsperson får styrs av kopieringsbeteendet och de fördelningsregler som medlemmarna beslutat om. Generellt kan sägas att vad avser rörlig bild är det framför allt film, drama och nöjesprogram som kopieras och då går större andelar till rättighetshavare i dess typer av program.
Hur får de som ska ha ersättning sina pengar?
– Många rättighetshavare får regelbundet ersättning via Copyswede och har då ett registrerat bankkonto. Utbetalningar till rättighetshavare inom Scen & Films område sköter deras Upphovsrätt Scen & Film, säger Mattias Åkerlind.
Hans bedömning är att ersättningen till upphovsrättshavarna med det nuvarande avtalet framöver kommer att ligga på runt 200-270 miljoner årligen.
Därtill hoppas han det blir ordning och reda i branschen med den nya lagstiftning för privatkopieringsersättning som förväntas träda i kraft i år.
– Det är viktigt att lagen är så tydlig och förutsägbar som möjligt.
När får då upphovsättshavarna sina 1,3 miljarder? I år?
– Det hoppas jag absolut, säger Mattias Åkerlind.