Över 800 tips och klagomål om brister på äldreboenden kopplat till covid-19 som inkommit till inspektionen för vård och omsorg, IVO, målar upp en bild av chefer och ledningar som inte tagit viruset på allvar och personal som upplever att deras kritik tystas ner.
Många av tipsen är anonyma, och det är få som vågar prata med Ekot, som gjort kartläggningen.
En person i Västsverige skriver:
“Det pågår en mänsklig tragedi i det tysta! Vi har blivit lämnade åt vårt öde, både boende och personal. De som fortfarande arbetar går från smittade avdelningar till friska. Ingen hänsyn till risk för spridning… Locket på. Ingen får lämna information till varken boende eller anhöriga”.
När Ekot fortsätter granska anhörigas IVO-anmälningar framkommer att hundratals har förlorat sina äldre som fått palliativ vård, vård i livets slutskede, utan deras vetskap.
Vårdförbundet: Problemet fanns före pandemin
Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro är inte förvånad över bristerna.
– Vi känner igen den här bilden och den beror inte bara på coronapandemin utan det är en tystnadskultur som breder ut sig i hälso- och sjukvården och äldreomsorgen som gör att medarbetare inte vågar påtala fel och brister, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, till Arbetsvärlden.
På Volvo får man bonus om jag påpekar brister som resulterar i att företaget sparar pengar, men om vi påpekar brister som i förlängningen räddar liv får vi höra att vi gör fel.
– Varje år dör cirka 3 000 personer per år i sjukvården i Sverige som inte skulle behövt dö, helt enkelt för att vi inte har en tillåtande miljö för att påtala fel och brister. Under pandemin hamnar den här frågan i fokus, men problemet finns sedan tidigare.
Även Vårdförbundet har fått in ärenden om brister.
– Vi har flera medlemsärenden som gäller just detta, och det blir allt svårare att få medlemmar att prata om bristerna hos sina arbetsgivare. Sjuksköterska är ett legitimationsyrke där det ingår i legitimationen att påpeka fel, men signalerna från ledningen är att man ska hålla tyst. Vi ska inte tala om att vi saknar skyddsutrustning. Men tystnadskulturen är oförenlig med vårt yrke. Vi måste värna patientsäkerheten, säger Sineva Ribeiro.
– På Volvo får man bonus om jag påpekar brister som resulterar i att företaget sparar pengar, men om vi påpekar brister som i förlängningen räddar liv får vi höra att vi gör fel.
Vad är man som vårdanställd rädd för?
– Många är rädda att göra sig ”obekväma”, bli av med jobbet och få svårt att få ny anställning. Vi har exempel på mejlkonversationer där chefer avråder varandra från att anställa personer som de menar är besvärliga, säger Sineva Ribeiro.
Vad beror tystnadskulturen på?
– Brist på kunskap och kompetens, en vilja att skydda politiken. Samt man tror man skyddar befolkningen, säger Sineva Ribeiro.