Tvist in i det sista om nytt upphovsrättsdirektiv i EU EU:s nya förslag på modern upphovsrätt får olika reaktioner från Teaterförbundets Simon Norrthon respektive EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (L). Foto: Henrik Montgomery/TT, Anna Karolina Eriksson/TT

Tvist in i det sista om nytt upphovsrättsdirektiv i EU

Upphovsrättsdirektiv Hot mot ett fritt Internet, eller äntligen en lag som ger rätt att få betalt också för digital spridning? När EU efter år av förhandlingar i dag presenterade ett färdigt förslag om upphovsrättsdirektiv går åsikterna isär: Teaterförbundets Simon Norrthon tror att direktivet ger möjligheter men Cecilia Wikström (L) tänker rösta mot i parlamentet.
Gert Lundstedt
14 feb 2019 | 16:17
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Det tog närmare fyra år för EU att komma överens om ett modernt upphovsrättsdirektiv anpassat till en digital tidsålder. Efter svårigheter in i det sista har nu ministerrådet och Europaparlamentet lyckats förhandla fram en uppgörelse som de båda institutionerna ska rösta om de närmaste veckorna.

– Upphovsrättsinnehavare ska nu få bättre ersättning för sitt arbete, lovar kommissionens vice ordförande Andrus Ansip i ett pressuttalande i dag, torsdag.

Förenklat handlar direktivet – som upphovsrättsinnehavare, deras organisationer, tidningsutgivare och förlag efterlyst – om att ge upphovsrättsinnehavare och medieföretag bättre skydd och därmed bättre betalt för sitt material.

Uppladdningsfilter kallas ”nätdödaren”

Kritikerna å sin sida menar att de förslag som har lagts fram hotar ett fritt Internet.
Framför allt två delar har varit kontroversiella: en länkskatt som ekonomiskt ska ersätta upphovsrättsinnehavare och medieföretag, och skyldigheten för internetplattformar att installera uppladdningsfilter.

Det sistnämnda kallar de som går längst i sin kritik för nätdödaren.

Den liberala Europaparlamentarikern Cecilia Wikström röstade i höstas emot direktivet när det antogs i parlamentet inför förhandlingarna med rådet. Hon ansåg då att förslaget skapade nya problem.

Är innehållet i det nu framförhandlade direktivet bättre än när du röstade emot?

– Nej. Jag hade förväntat mig en upphovsrätt som säkrar att rättighetshavarna får tillgång till den inre marknaden och kan leva på sitt arbete. Och att vi som använder nätet fortsatt kan göra det utan för kraftfulla yxhugg i den friheten. Den balansen har man inte uppnått.

– Länkskatten och uppladdningsfilter är fortfarande där. Att fullständigt eliminera möjligheten att sprida information känns inte kompatibelt med vår tid.

Det är snurrigt att plattformsägarna inte gör mer för att eliminera illegalt material och på det sättet slå vakt om upphovsrätten.

Samtidigt vill Cecilia Wikström komma åt vad hon kallar en snedvriden och osund konkurrenssituation.

– Det är snurrigt att plattformsägarna inte gör mer för att eliminera illegalt material och på det sättet slå vakt om upphovsrätten.

Hur borde det se ut?

– Spotify och liknande tjänster har lyckats göra material tillgängligt i hela EU och ändå se till att upphovsrättsinnehavarna får ersättning. Det är jättebra.

Stark lobby har försökt stoppa

Under arbetet med att förhandla fram ett nytt direktiv har en mycket stark lobby av Internet-plattformar som Google och Facebook, tillsammans med nätaktivister, försökt stoppa förslaget med hänvisning till att det just hotar Internet.

Lobbygrupperna i fråga är ”enormt starka” har du sagt. Vill du begränsa deras inflytande?

– Jag tycker inte man ska ägna sig åt att begränsa. Däremot kunde direktivet ha lagt mer ansvar på plattformarna att identifiera vad som är upphovsrättsskyddat material. Att kräva det utan uppladdningsfiltren.

På frågan om hon kommer att rösta mot förslaget i parlamentet, svarar Cecilia Wikström ja, ”utan vidare”. Även om det är ovanligt att förslag röstas ned som rådet och parlamentet redan har enats om, är många i likhet med Cecilia Wikström fortsatt starkt kritiska till upphovsrättsdirektivet.

Med nationell lagstiftning kan det landa i någonting som fungerar i praktiken.

Teaterförbundet Scen och films ordförande Simon Norrthon har haft stora förhoppningar på direktivet. Tycker han då att det blev ett bra direktiv?

– Det korta svaret är ja. Det långa är: det kunde varit bättre. Men som frågan rört sig mellan hopp och förtvivlan det senaste året så har det ändå landat i något som absolut är ett steg i rätt riktning. Att börja om vore ödesdigert.

Men han önskar att det hade varit starkare skrivningar för upphovsrättsinnehavarna.

– Det finns kryphål fortfarande, men det är ett bra första steg och jag tror att med nationell lagstiftning kan det landa i någonting som fungerar i praktiken.

– Bra är också att direktivet försvarar en kollektiv förvaltning av rättighetshavarnas upphovsrätt.

Rätt till ersättning fastslås i EU-lag

Enligt överenskommelsen blir nu rätten till skälig och proportionerlig ersättning för författare och artister fastslagen i EU-lag.

Har det betydelse?

– Ja, det ger upphovsrättsinnehavarna möjlighet att bestrida när det inte är så. Det ger ett stöd i lagen för en skälig ersättning för det som delas på nätet, att det inte bara kan förhandlas bort.

Google och Amazon kommer att lägga mycket lobbymuskler på att försöka döda förslaget i sin helhet fram tills beslut tas

Blir det bättre inkomster nu för dina medlemmar än tidigare?

– Det är syftet. Sedan får vi se vilka muskler lagstiftningen har gentemot de starka intressen som vill någonting annat. Google och Amazon kommer att lägga mycket lobbymuskler på att försöka döda förslaget i sin helhet fram tills beslut tas i Rådet och parlamentet, säger Simon Norrthon.

Gert Lundstedt

/ Kontakta skribenten

14 feb 2019 | 16:17

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev