Sista minuten-ändringar i tågförarnas scheman var en av stötestenarna när Seko varslade om strejk i tågtrafiken. Operatörerna skyllde på Trafikverkets sena planering.
Nu är strejken avblåst och i det nya kollektivavtalet blir det en tydligare reglering kring scheman, med utgångspunkten att besked om ändringar i schema ska lämnas minst två veckor innan.
Det är panik och nu handlar det om att spruta vatten på ett hus som brinner.
Jerk Wiktorsson, ST Trafikverket
Men tågtrafiken i Sverige är fortsatt drabbad av stora problem. Resultatet är förutom strejkvarsel, personalflykt, hot om miljonböter och inte minst ilskna passagerare.
– Det är panik och nu handlar det om att spruta vatten på ett hus som brinner, säger Jerk Wiktorsson, avgående ST-ordförande inom Trafikverket.
Inget verkar gå som på räls när det handlar om svensk tågtrafik. Tågstrejken är nu avblåst. Men Transportstyrelsen hotar fortfarande Trafikverket med vite på upp till 24 miljoner kronor om inte myndighetens långtgående problemen åtgärdas, bland annat med det nya, hårt kritiserade planeringssystemet.
Även om tågtrasslet handlar om olika bolag, regioner och myndigheter finns det ändå likheter:
– Tågbranschen har helt enkelt grundläggande problem, säger Niklas Simson, ST:s biträdande förhandlingschef. Det handlar i huvudsak om hur man hanterar sin personal.
Om inte det här lyckas kan man tvingas stoppa trafiken på någon bana.
Anders Sjögren, ST Trafikverket
Vill visa handlingskraft
Trafikverkets omtalade problem med uppsägningar, brist på personal i strategiska befattningar och krånglande it-system har lett till att myndigheten nu sedan den 28 april gått upp i stabsläge för att hantera den pågående krisen.
– Målet är att visa att det finns handlingskraft och förståelse för allvaret i situationen. Man jobbar för att stoppa blödningen, men såren finns ju fortfarande kvar, säger Anders Sjögren, ST:s förhandlings- och verksamhetsansvarig inom verksamhetsområdet trafik på Trafikverket.
För att förhindra att anställda, som tågledare och trafikplanerare, fortsätter att säga upp sig i stor omfattning satsar Trafikverket bland annat på höja löner med på 4 000 kronor i månaden för delar av personalen från den 1 maj. Men Anders Sjögren anser inte att det är tillräckligt.
– Nej, att arbetsgivaren trollar fram de här extrapengarna för att rädda trafiken löser ju som sagt inte grundproblemen. Om inte det här lyckas kan man tvingas stoppa trafiken på någon bana, vilket är mycket allvarligt. Järnvägen ska rulla, det handlar om en samhällsviktig funktion.
Det verkar som att först när arbetsgivaren står framme vid stupet och riskerar att verkligen falla ner, då inser man hur illa ställt det är.
Jerk Wiktorsson, ST Trafikverket
Återupprätta förtroendet för tågtrafiken
Enligt Jerk Wiktorsson, avgående ST-ordförande inom Trafikverket, har facken under många år påtalat bristerna i det nya, digitala planeringssystemet. Men utan några direkta resultat, vilket är ”oerhört beklagligt”:
– Det verkar som att först när arbetsgivaren står framme vid stupet och riskerar att verkligen falla ner, då inser man hur illa ställt det är, säger Jerk Wiktorsson och fortsätter:
– Nu gäller det för oss i Trafikverket att återupprätta förtroendet för tågtrafiken och ge tågbolagen de rätta förutsättningarna.
30 nya trafikplanerare
Anna Ericsson, ansvarig för verksamhetsområde trafik på Trafikverket, bekräftar att läget är kritiskt. Stabsläget handlar om att samordna alla resurser för att kunna hantera situationen, vilket redan har gett resultat:
– De insatser vi gör är mer omfattande än någonsin tidigare.
Förutom de ekonomiska incitamenten och tillfälligt höjda löner, börjar till exempel 30 nya trafikplanerare efter sommaren. Inför nästa år ska också Trafikverkets kritiserade planeringssystem fungera betydligt bättre.
– Vi kraftsamlar allt vi kan och är väldigt optimistiska, säger Anna Ericsson. Tågpassagerarna behöver inte vara oroliga inför sommaren. Just nu går det fler tåg än någonsin och efterfrågan är stor, vilket är roligt. Att åka tåg kommer att fortsätta att vara ett tryggt färdsätt.