TCO:s kansli tappar åtta tjänster TCO:s ordförande Therese Svanström. Foto: Eva Edsjö.

TCO:s kansli tappar åtta tjänster

TCO Efter att Lärarförbundet lämnat TCO och ett erbjudande gått ut för att minska personalstyrkan, så har 12 personer sökt och beviljats erbjudandet. Samtidigt pågår en process för att återbesätta ett antal av tjänsterna.
Karin Bromander
6 sep 2022
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Efter att Lärarförbundet gått ur TCO tappar centralorganisationen drygt 15 procent av sin budget, någonting som har lett till sparkrav på både personalstyrka och verksamhet.

I februari i år fick de 47 anställda på kansliet ett erbjudande om frivillig uppsägning med förlängd, avlönad uppsägningstid, alternativt avgångspension för den över 62.

Det är tolv personer som sökt och beviljats antingen uppsägning eller pension, säger kanslichef Mikael Sjöberg.

– Det innebär inte att det kommer att bli tolv tjänster färre. En del tjänster kommer att återbesättas nästan i den form som de hade innan. Vi har fattat beslut om tre av dem redan. Det kommer att bli sju till åtta tjänster färre på kansliet när det här är klart.

”Det här är en lösning som TCO-förbunden ofta uppmanar andra arbetsgivare att göra”, säger TCO:s kanslichef Mikael Sjöberg om TCO:s avgångserbjudande.
Foto: Janerik Henriksson / TT

Det kan inte ses som slöseri med förbundens pengar om avgångserbjudanden betalas ut samtidigt som tjänster nytillsätts?

– Det här är ju en lösning som TCO-förbunden ofta uppmanar andra arbetsgivare att göra, i stället för att bara gå på en uppsägning eller förhandla efter las. I alla lägen måste man som arbetsgivare göra kompromisser där man både tittar på de resurser man använder, på verksamhetens bästa, samt på medarbetarnas bästa.

Men hade många fler sökt erbjudandet hade inte alla blivit beviljade, säger Mikael Sjöberg.

Utlagd ekonomitjänst

Två av teamen har slagits ihop som en konsekvens av den minskade personalstyrkan. Löne- och fakturahantering har köpts in externt.TCO går nu in i verksamhetsplanering, där bemanningen av kansliet är en viktig del.

Ingen risk för uppsägningar

Men det är inte aktuellt med ytterligare omorganisationer, säger Mikael Sjöberg. Och det finns ingen risk för uppsägningar på grund av arbetsbrist.

– I och med den här åtgärden och att vi drar ner verksamhetskostnaderna har vi en ganska bra ordning på ekonomin. Det räcker, vi kommer inte att behöva göra ytterligare någon åtgärd.

Relaterad läsning

Karin Bromander
6 sep 2022
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar