Vindkraftsbonus i TCO:s nya klimatpolitik Foto: Eva Edsjö, Michael Sohn / AP och Naturskyddsföreningen.

Vindkraftsbonus i TCO:s nya klimatpolitik

Vindkraftsbonus och ett reviderat finanspolitiskt ramverk. Det finns med i det klimatpolitiska program som TCO släpper idag. Arbetsvärlden bad Naturskyddsföreningen sätta betyg.
20 aug 2024 | 08:00
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0

Idag tisdag lanserar TCO en klimatpolitik. Centralorganisationens klimatpolitiska program är framtaget för att sätta press på politikerna att snabba på den gröna omställningen.

Här samsas krav på kompetensutveckling i arbetslivet för att möta grön teknikutveckling, med krav på att ge SJ ett samhällsuppdrag och ersättning till kommuner för utbyggd vindkraft. Organisationen sneglar också mot det kanadensiska skattesystemet för att uppmuntra hushållens klimatomställning och anser också att staten ska ta ansvar för att bygga cykelvägar. TCO vill också revidera det finanspolitiska ramverket för att möjliggöra investeringar i klimatomställning.

TCO:s ordförande Therese Svanström menar att programmet i tider av grön omställning ska skapa förutsättningar för medlemmarna i TCO-förbunden att utvecklas i arbetslivet och Sverige att konkurrera med kunskap och kompetens.

– Just nu upplever vi också att det finns extra stor anledning för fler att engagera sig i den gröna omställningen då politiken har svårt att ta nödvändiga initiativ. Här tror jag och TCO att arbetsmarknadens parter gemensamt kan visa att omställning är möjlig.

”Visar hur omställning kan trygga jobb”

Arbetsvärlden lät Naturskyddsföreningens ordförande Karin Lexén kommentera programmet.

Karin Lexén menar att ett avgörande budskap handlar om trygghet på arbetsmarknaden.

– Det visar hur klimatomställningen kan trygga snarare än hota svenska jobb. Det är ett viktigt budskap.

Positivt är att TCO vill behålla mål om konsumtionsbaserade utsläpp, att man vill behålla klimatmålen och att man vill se en nationell koldioxidbudget, enligt Karin Lexén som kallar programmet väl genomtänkt.

Finns det något hon saknar?

–  Om man fick önska lite till hade man kunnat trycka mer på att nationell politik måste skapa förutsättningar för kommuner och regioner att ställa om snabbare. Det måste bli en del av alla förvaltningars verksamhet och de som jobbar med klimat måste få mandat från sina organisationer. Det handlar om kommuners och regioners ledning.

Biologisk mångfald saknas

Karin Lexén önskar också mer vikt vid biologisk mångfald.

– Det finns starka påtryckningar idag för att försvaga miljölagen för att möta klimathotet. Vi menar att det är satt skjuta sig själv i foten, eftersom den biologiska mångfalden och friska ekosystem är avgörande för att bromsa och skydda mot klimatförändringens effekter.

Hon hade också önskat större tydlighet om förenklade tillståndsprocesser.

– Vi håller med om att tillståndsprocesser kan effektiviseras. Men frågan är hur det ska göras. Det handlar om att det ska finnas resurser på länsstyrelser och domstolar.

Omställning och trygghet hänger ihop

Det finns också redan utredda förslag på hur, till exempel den kommunala prövningen av vindkraft kan stramas upp. De borde genomföras.

Karin Lexén menar att facken effektivt kan visa hur klimatomställningen kräver arbetstagares inflytande och robusta trygghetssystem.

– Det går att ha en effektiv omställning och samtidigt värna arbetstagarnas trygghet. Det är viktigt att det finns förslag på hur det ska hanteras samtidigt.

TCO:s klimatprogram i urval

Arbetsmarknad

  • Bättre möjligheter till utbildning, omställning och vidareutbildning genom hela arbetslivet är en förutsättning för såväl klimatomställning som anpassning.
  • Ge Arbetsmiljöverket i uppdrag att arbeta med klimatanpassning.

Styrning

  • En svensk modell liknande Kanadas Climate Action Incentive Payments bör utredas. Koldioxidskatten betalas tillbaka till familjer, bönder, företag och urinvånare. Syftet är att skapa incitament för enskilda och företag att minska sina koldioxidutsläpp.
  • Inför lagkrav för klimatanpassad offentlig upphandling.
  • Kommuner och regioner behöver kompenseras i arbetet med klimatanpassning och stödet till MSB behöver breddas och utökas. TCO vill se ett “klimatpassningskliv”, liknande det “klimatkliv” som finns idag.
  • De svenska miljöskadliga subventionerna bör fasas ut i enlighet med överenskommelsen på COP 28.
  • Regeringen bör genomföra förslag om bygdepeng och vindbonus snarast återkomma med förslag om ekonomisk ersättning till kommunerna för byggen av vindkraft.

Transporter

  • Staten bör ta ett större ansvar för att bygga cykelvägar.
  • Ett färdmedelsneutralt reseavdrag ska ersätta det nuvarande systemet.
  • I Tyskland finns sedan våren 2023 en kollektivtrafikbiljett som kostar 49 euro i månaden och gäller i hela landet. TCO anser att det är en intressant reform som borde utredas, med syfte att i någon form införa modellen även i Sverige.
  • SJ bör ha ett samhällsuppdrag att verka för ökat och förbättrat tågresande, vid sidan om dagens lönsamhetskrav.
  • Förslaget om att inga utsläpp ska ske från nya bilar från 2030 bör ligga fast.

Finansiering

  • De offentliga resurserna på forskning och innovation inom klimatområdet måste stärkas. Några särskilt viktiga områden där forskningsinsatser bör prioriteras är batterier, vätgas och fossilfritt flyg.
  • Målet för det finansiella sparandet kan vara negativt under kommande period, under förutsättning att denna upplåning används för investeringar. En revideringen av det finanspolitiska ramverket kan bidra till att finansiera nödvändiga investeringar i klimatomställning och klimatanpassning.

Klimatmål

  • De nationella klimatmålen, inklusive transportmålet för 2030, ska behållas.
  • De nationella klimatmålen bör kompletteras med konsumtionsbaserade mål, i enlighet med Miljömålsberedningens förslag som syftar till att Sverige ska ha ett negativt globalt klimatavtryck senast år 2045.
  • En offentlig utredning om en svensk nationell koldioxidbudget, som visar i vilken takt utsläppen bör minska fram till år 2045, bör snarast tillsättas.
  • I Sverige lanserades 2017 ett nytt sätt att mäta välstånd som komplement till BNP-tillväxt, så kallade alternativa välfärdsmått. TCO vill att regeringen utvecklar arbetet med indikatorerna, i bred samverkan med arbetsmarknadens parter och civilsamhällets aktörer.
+ Expandera

RÄTTELSE: I en tidigare version stod att TCO förespråkar höghastighetsbanor för tåg. Det stämmer inte.

20 aug 2024 | 08:00
Om skribenten
Chefredaktör

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev