Simon Norrthon om krisen: Nu handlar det om att överleva Evenemangen hos privata aktörer står still i dag, säger Simon Norrthon, Teaterförbundet. Hela branschen hotas i grunden. Foto t h: Henrik Montgomery / TT Till vänster: Oscarsteatern i Stockholm där scenmästare Lukas Ohlsson arbetar är en av privatteatrarna som har det tufft. Foto: Pontus Lundahl / TT

Simon Norrthon om krisen: Nu handlar det om att överleva

Coronakrisen Ju längre pandemin pågår, desto större störningar i hela ekosystemet för teater, musik och evenemang. Det gäller också bakom kulisserna, berättar Teaterförbundets Simon Norrthon: nu riskerar gamla privatteatrar försvinna helt, liksom nödvändiga kunskaper i teknik, ljud och ljus.
9 okt 2020 | 13:02
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Situationen för evenemangsbranschen fortsätter vara akut. En av anledningarna är beskedet från regeringen på torsdagen om att skjuta fram beslutet om undantag i publikrestriktionerna.

– Verksamheten framför allt på privata sidan står helt still i dag, säger Simon Norrthon, ordförande för Teaterförbundet för scen och film till Arbetsvärlden.

Publikrestriktionerna har länge varit en central fråga för branschen, eftersom verksamheten bygger på att människor möts. Här har exempelvis Simon Norrthon upprepat gång på gång att smittspridningen är allvarligt, men det upprörande är att kultur och evenemang ensamma drabbas godtyckligt, trots att man kanske bättre än exempelvis gallerior, restauranger och kollektivtrafik kan kontrollera att restriktionerna hålls.

Arbetsgivarna riskerar att helt försvinna. Och då finns ingen arbetsmarknad kvar sen

En teateruppsättning eller musikal tar runt ett halvår att sätta upp, innan publiken kommer och biljettintäkterna rullar in. Ibland behövs år av framförhållning för att boka in alla delar som behövs.

En höjning av gränsen för publik till 500 personer räddar inte de privata aktörerna, konstaterar Simon Norrthon, men skulle ha signalerat att utvecklingen är på väg till ett mer normalt tillstånd. Offentliga kulturinstitutioner kan ibland fortsätta med 50-personersgränsen, men för privata aktörer går det inte.

– Arbetsgivarna riskerar att helt försvinna. Och då finns ingen arbetsmarknad kvar sen. Många av de här företagen sysselsätter i huvudsak frilansare, så majoriteten av arbetsstyrkan omfattas inte av korttidsarbeten.

Skrivelse till regeringen

Många som anlitas av privata aktörer är egenföretagare och har hittills inte heller omfattats av omsättningsstödet. Och det gäller både framför och bakom kulisserna. Nu har regeringen föreslagit att egenföretagare kan få del av ett stöd om de tidigare haft en årsinkomst på minst 200 000 kronor. Tidigare i veckan begärde företrädare för evenemangsbranschen i en skrivelse att regeringen ska förlänga omställningsstödet och korttidsarbeten minst ett halvår in på 2021.

– Det handlar primärt om att ge företagen i branschen en möjlighet att över huvud taget överleva, förklarar Simon Norrthon.

Gamla privatteatrar hotas

Som om detta inte var nog, riskerar nu privatteatrar och andra privatägda kulturinstitutioner att gå branschen ur händerna, menar Simon Norrthon. Han tar Moment Group som exempel, och som nyligen gick ut med att man nu väntar stora likviditetsproblem redan i år.

– De äger China Teatern, Oscarsteatern och Intiman i Stockholm, Lisebergsteatern i Göteborg, Vallarnas friluftsteater i Falkenberg och Hamburger Börs i Stockholm. Om företaget inte kan överleva riskerar också de här lokalerna att försvinna som teatrar. Oscarsteatern i Stockholm, till exempel, den lokalen är Casino Monopol som ligger intill intresserat av att ta över.

Försvinner daggmaskarna så dör hela rabatten – allt hänger ihop.

För Branschföreningen ljud, ljus och bild har pandemin och restriktionerna fått upp deras ögonen för hur branschen är som ett helt eko-system.

– Vi hade inte själva tänkt så mycket på det tidigare. Vi var mest en leverantörsförening som ordnade en mässa vartannat år. Men finns inga ljussättare och säkerhetsvakter går det inte genomföra evenemangen. Försvinner daggmaskarna så dör hela rabatten – allt hänger ihop.

Det säger Pontus Thuresson, VD för föreningen. Under pandemin har man öppnat upp föreningen för egenföretagare i branschen, och intensifierat samarbetet med till exempel Teaterförbundet Scen och film.

Fel bild av branschen i början

Föreningen är en av undertecknarna i skrivelsen till regeringen.

– De som främst har fått svårt, är de riktigt små som drivs av enskilda företagare. De är minst tåliga. Och de har inte heller haft möjlighet till krisstöden, utan varit utlämnade till a-kassan.

Han tycker det är olyckligt att de olika krisstöden tagit tid, men det är kanske inte lätt att förstå hur branschen ser ut, tillägger han.

– När vi började gå ut och prata om ekosystemet hade många bilden av att det här mest handlade om artister som Sarah Dawn Finer.

Sverige har varit ganska duktiga på evenemang, det är en klar risk att man nu försvinner till andra verksamheter.

Han ser inte bara en ökad risk för att många företag, vissa större, försvinner.

– Samtidigt ser vi risk för kompetenstapp. Sverige har varit ganska duktiga på evenemang, det är en klar risk att man nu försvinner till andra verksamheter. Det handlar ofta om teknikerkompetenser, men kombinerade med konstnärligt inslag. Det finns många som har varit i branschen länge, och som blir lite kända, och det vore ju synd om de försvann.

Pontus Thuresson hoppas att politikerna har tålamod också framåt i tiden.

– Det kommer ta ganska lång tid, kanske ett halvår, innan man ser intäkterna komma igen efter att pandemin är över. Och fram till dess måste man överleva. Det löser sig inte dag ett, det kommer behövas stöd även efteråt.

9 okt 2020 | 13:02
Om skribenten
Tf chefredaktör

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev