Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Ny färjelinje öppnar mellan Visby och Jersey Under politikerveckan i Almedalen finns ett stort behov av en direktlinje till Jersey, bedömer Destination Gotland. Foto: Henrik Montgomery / TT

Satir Ny färjelinje öppnar mellan Visby och Jersey

Almedalen Riskkapitalister och lobbyister som besöker Almedalsveckan får en direktlinje till skatteparadisen i Engelska kanalen. Flera tidigare socialdemokratiska politiker och Filippa Reinfeldt (M) välkomnar initiativet.

Rederiet Destination Gotland meddelade igår att man inrättar en ny färjelinje mellan Visby och hamnstaden Saint Helier på ön Jersey i Engelska kanalen.

– Vi har märkt en kraftigt ökad efterfrågan av turer till de så kallade kanalöarna, säger vd Christer Bruzelius.

Under veckan kommer HSC Gotlandia gå i skytteltrafik mellan Visby och Jersey. Fartygets hytter har utrustats med sedelräknare och i minibaren ligger champagne på kylning. Dock finns inte längre något bollhav på fartyget eftersom färjans lekrum byggts om till bankvalv för transport av kontanter och värdepapper.

– Destination Gotland kan därmed garantera att svenska skattemedel transporteras till offshore-ekonomierna i Engelska kanalen på ett säkert och ansvarsfullt sätt, säger Bruzelius.

Gotlandia är ett mycket sjösäkert och stabilt fartyg med en toppfart på hela 32 knop vilket gynnar valfriheten i vård- och omsorgssektorn.

Den tidigare socialdemokratiske finansministern Pär Nuder – idag Sveriges bäst betalde lobbyist enligt tidningen Resumé – är positiv till den nyinrättade färjelinjen.

– Gotlandia är ett mycket sjösäkert och stabilt fartyg med en toppfart på hela 32 knop vilket gynnar valfriheten i vård- och omsorgssektorn, säger den nuvarande ordföranden i tredje AP-fonden och rådgivaren åt det Wallenbergägda riskkapitalbolaget EQT, specialiserat på skattefinansierad verksamhet som sjukvård och skolor.

Mont Orgueil Castle är en populär turistattrraktion i Jersey som kämpar mot internationell skattelagstiftning för att bevara sin finansiella sektor vilken står för största delen av ekonomin. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

Även den förre socialdemokratiske riksdagsledamoten Jan Emanuel Johansson – sedan länge verksam i välfärdsbranschen – anser att en direktlinje till Engelska kanalen är på tiden. Hans avkastning från driften av hem för ensamkommande flyktingbarn kommer nu kunna föras direkt ur Sverige till Jersey utan att passera Stockholm.

– Bildäcket på HSC Gotlandia har plats för hela 108 bilar och 8 turistbussar. Det innebär att jag kan ta med både min Rolls Royce som jag kallar ”Mona” och min Lamborghini som heter ”Göran” när jag åker för att tömma brevlådan, säger den tidigare Robinsondeltagaren i en kommentar.

Jag älskar att åka båt!

 

Stockholms tidigare sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt (M) – som några månader efter avslutad tjänst blev affärsutvecklare hos vårdbolaget Aleris – uppges vara nöjd med den nya färjelinjen. Skattepengar avsedda för bygget av Nya Karolinska kan nu på ett smidigt sätt sjövägen föras ut ur Sverige.

”Jag älskar att åka båt!”, skriver Reinfeldt på sitt Instagramkonto, men ger inga ytterligare kommentarer.

Resan mellan Visby och Jersey beräknas ta mellan 23 och 26 timmar beroende på väder och vindstyrkor på Östersjön. Under färden kan riskkapitalister och lobbyister koppla av på någon av färjans restauranger eller se en biofilm i skeppsbiografen. Enligt uppgifter från färjans besättning har de flesta under resans gång dock befunnit sig i sina hytter för att räkna pengar.

News
De viktigaste nyheterna en gång i veckan
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.