Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Bävrar byggde damm av elsparkcyklar Genom att klassa de hyrbara fordonen som ”sly och pinnar” istället för cyklar kan en livaktig bäverstam etableras i centrala Stockholm, menar trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Stina Stjernkvist / TT

Satir Bävrar byggde damm av elsparkcyklar

Satir Den fördämning bestående av tusentals hyrbara elsparkcyklar som kastats i vattnet i centrala Stockholm har nu forslats bort av parkförvaltningen. 

Den vattenlevande gnagaren av arten Castor fiber har skapat problem för fastighetsägare i området runt Lilla Värtan. Under förmiddagen inleddes arbetet med att med hjälp av en stor pråm forsla bort den cirka femtio meter långa vall av elsparkcyklar som fått vattennivån att stiga kraftigt. Det har i sin tur orsakat översvämningar i intilliggande byggnader, däribland Riksdagshuset.

Enligt Jacko Ståhl, etolog på Stockholms Universitet, är djurens beteende helt naturligt och beror på att det för närvarande finns betydligt fler elsparkcyklar än träd och buskar i Stockholms innerstad.

– Elsparkcyklarna blir tillsammans med bottensediment och ett sekret som utsöndras av körtlar vid bäverns analöppning till ett hållfast byggmaterial som används för att dämma upp vattendrag, säger Ståhl som har doktorerat i ämnet småvilt och gnagare i offentlig miljö.

Nattetid har forskaren kunnat observera djuren när de släpat övergivna elsparkcyklar från Kungsträdgården och vidare ner i vattnet.

Nattetid har forskaren kunnat observera djuren när de släpat övergivna elsparkcyklar från Kungsträdgården och vidare ner i vattnet. Bäverfamiljen har med hjälp av elsparkcyklarna även byggt en stor hydda i vilken de förväntas tillbringa vinterhalvåret.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) beklagar de problem som bävrarna orsakar för fastighetsägarna, men poängterar att det rör sig om en rödlistad art som bör skyddas. Han ser också möjligheter i bävrarna val av byggmaterial. Genom att klassa de hyrbara fordonen som ”sly och pinnar” istället för cyklar kan en livaktig bäverstam etableras i centrala Stockholm, menar Helldén.

Daniel Helldén, mp, vill integrera den så kallade delningsekonomin med det naturliga kretsloppet Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

På så vis kan de åttatusen subventionerade elcyklar som upphandlats av Stockholms stad, till en kostnad av 400 miljoner kronor, dumpas direkt i Stockholm ström och därefter användas av bävrarna till att bygga hyddor och fördämningar.

”Att integrera den så kallade delningsekonomin med det naturliga kretsloppet är ett steg mot att göra Stockholm fossilbränslefritt till 2040”, menar Helldén i en skriftlig kommentar.

Startupbolagen Voi, Hoi, Moi?!, Ayo, Bayo, Lime, Dajm, Slime, Blur, Slur, Grrrl, Boi, Lush, Blush, Crush, Dott, Com, Bompalompalomp och Ramalamadingdong har vid en rundringning uppgett att de är positiva till förslaget att återanvända hyrbara fordon till byggmaterial för Stockholms bävrar. Samtliga bolag planerar nu att ta in nytt riskkapital.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.