– Vi anser att det alltid, på alla tåg, ska finnas minst två i personalen, en lokförare och en tågvärd, säger Keith Richmond, det brittiska tågfacket Aslefs presschef, till Arbetsvärlden.
Under 2000-talet har fler och fler länder minskat på antalet anställda i de flesta former av tågtrafik, både inom EU, i Asien, Australien och USA.
Ansvariga bolag, offentligägda eller privata, hänvisar dels till omfattande besparingar av skattebetalarnas pengar, dels till att deras undersökningar visar att tekniken garanterar ”bibehållen säkerhet för passagerarna”.
Tågtrafik med endast en lokförare i personalen kan ses som en symbol för övergången från människa till teknologi, robotar och AI, artificiell intelligens.
Jag har blivit så stressad att jag till och med har kört mot rött.
Anonym lokförare
När jobb som Danica Kragic, professor vid KTH i datalogi, kallar för ”dirty, dull and dangerous”, alltså smutsiga, tråkiga och farliga, försvunnit i industrin har inte protesterna varit särskilt högljudda.
Men när förändringen kliver in på kontoren eller rör allmänhetens resor till och från jobb och skola, då blir det debatt och protester.
Just nu oroar rapporterna om allt fler knivdåd på tyska tåg och tågstationer. Det tyska fackförbundet EVG, Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft, hävdar att det är kontraproduktivt att ta bort tågvärdarna för att spara pengar: om resenärer inte känner sig trygga, då väljer de bort tågen. Vilket inte rimmar med klimatmålen.
Forskning dömer ut konsulter
Forskare vid Marron-institutet, knutet till universitetet i New York, har i granskningar av den globala kollektivtrafiken kommit fram till att det blir i längden billigare och färre konflikter när förändringar i kollektivtrafik utgår från experter, som ingenjörer och samhällsplanerare.
Att förlita sig på konsulter, som i första hand är experter på att vinna upphandlingar, ger inte lika bra resultat. Dessutom är det viktigt att även ta aktiv hänsyn till vad de som reser med tågen egentligen tycker.
Kampanj i Australien
I flera länder har frustrerade trafikanter organiserat sig. I Australien kräver kampanjen ”Our transport” att tågvärdarna ska vara kvar, för säkrare trafik för passagerarna.
Det handlar om äldre som ramlat mellan vagn och plattform utan att få hjälp, om passagerare som fastnat med väskor och släpats längs med spåren och föräldrar som skiljts åt från sina barn.
Efter att tågvärdarna i kollektivtrafiken togs bort här i Storbritannien har de sexuella trakasserierna ökat, särskilt mot kvinnor.
Keith Richmond, Aslef
Fack: Ökade sexuella trakasserier
Enligt ”Our transport” kan en kamera aldrig ersätta en människas ögon eller händer, och risken för ”asocialt beteende” ökar när det inte finns någon med mandat att fysiskt förhindra eller ingripa.
– Efter att tågvärdarna i kollektivtrafiken togs bort här i Storbritannien har de sexuella trakasserierna ökat, särskilt mot kvinnor, och vi har ett växande problem med droghandel, säger Keith Richmond på brittiska tågfacket Aslef och fortsätter:
– Oavsett argument om säkerhet och trygghet handlar bolagens agerande inte om något annat än ökad vinst.
Enligt det brittiska fackförbundet RMT, The National Union of Rail, Maritime and Transport Workers, måste arbetsgivare och politiker inse att då tonen generellt mellan människor varken är hänsynsfull eller artig, är närvarande personal en viktig samhällsfråga.
I medier hävdar RMT att ”där det inte finns personal på stationerna, där det inte finns någon på biljettkontoren, där det inte finns någon på tågen, där tror vi inte tågtrafiken är säker för den resande allmänheten”.
Fylla, slagsmål och störiga gäng
Lokförare i Stockholms kollektivtrafik, som Arbetsvärlden pratat med, berättar om hur komplicerat deras ensamarbete kan bli under fredags- och lördagskvällar. Det är fylla, slagsmål, störiga gäng, helt enkelt passagerare som inte sköter sig och utsätter andra för fara.
– Jag har blivit så stressad att jag till och med har kört mot rött, säger en lokförare, som vill vara anonym. Visst, risken är kanske liten att olyckor kan hända, men vad säger vi när någon dör på grund av att vi inte har tågvärdar? Vem kommer då att tycka att det är värt det?