Efter att Arbetsförmedlingen presenterat historiskt stora varselsiffror på måndagen kom regeringen och samarbetspartierna med ett nytt krispaket för jobb och omställning. Arbetsförmedlingen får 330 nya miljoner för myndighetens egen förvaltning att hantera ökad arbetslöshet med.
Men Fredrik Andersson, ordförande för ST på Arbetsförmedlingen, är fortfarande lika orolig för framtiden som innan beskedet om mer resurser kom. Han tror att varslen är bara början, det kommer bli betydligt värre och fler kommer att behöva komma till Arbetsförmedlingen, säger han till Arbetsvärlden.
– Och då är 330 miljoner kronor inte mycket pengar i det stora hela. Det är otroligt tufft, nu har varslen tickat ut, så de faktiska resurserna är mycket mindre än tidigare.
Det tar tid att lära upp personal. Kan vi börja anställa nu så är de i gång i arbetet i höst.
Han berättar att medlemmar reagerar med att de tycker att de nya pengarna kommer försent. Oron är delvis kopplad till ovissheten inför framtiden: kommer jag ha kvar mitt jobb?
Finansminister Magdalena Andersson konstaterade i dag tisdag när hon presenterade en dyster prognos över den ekonomiska utvecklingen på grund av corona att man kan komma med fler krispaket framöver. Men Fredrik Andersson efterlyser besked om det kommer mer pengar, och om det kommer mer även nästa år.
– Det måste finnas ett längre snöre framåt i tiden.
Samtidigt understryker han att full effekt av de nya resurserna kommer att dröja.
– Det tar tid att lära upp personal. Kan vi börja anställa nu så är de i gång i arbetet i höst.
Köer till digitala möten
Reformeringen av Arbetsförmedlingen är i princip pausad på grund av coronakrisen, kvar finns den pilot som fortfarande pågår på 32 orter. Vid tidigare kriser, oavsett regering, har Arbetsförmedlingen fått en huvudroll i stöd och omställning när arbetslösheten har ökat kraftigt, men i dag är det är en nedskuren organisation som ska möta en snabb ökning av inskrivningar och stora behov av omställningar till nya jobb.
– Vi har ju lagt ner lokalkontor vilket ökar trycket på de digitala kanalerna. Och på PDM, Personligt digitalt möte (tidigare kundtjänst på telefon) finns köer – det blir en otrolig belastning på personalen, säger Fredrik Andersson som berättar att personalomsättningen också har varit högre här än i andra delar av myndigheten.
Trycket är enligt honom även är stort på kundtorgen på kontoren, dit de som inte klarar av att skriva in sig själva kommer.
– I Stockholm finns det nu väktare. Till det kommer att personalen är rädd för smittspridning.
Jag vill att det finns resurser för att avlasta digitala möten. Ett sätt är att lägga det även lokalt, det behöver inte finnas på bara vissa ställen i landet
ST har själva några förslag som enligt Fredrik Andersson relativt snabbt skulle kunna förändra den praktiska situationen något:
– Jag vill att det finns resurser för att avlasta digitala möten. Ett sätt är att förlägga det även lokalt, det behöver inte finnas på bara vissa ställen i landet. Det är något vi har försökt få igenom redan. Man kan ha folk på de lokala kontoren också, för digitala möten. Dels kan de ha koppling till den lokala arbetsmarknaden, dels blir organisationen mindre sårbar.
– Då kan man också få synergieffekter – det blir ett sätt att upprätthålla lokal service.