Vad kan vi lära oss av Trump, är en fråga som ställs av allt fler. Till exempel Katrine Marcal i Aftonbladet.
Hur har populismen, idén om att folket kan vinna mot eliten genom att peka ut syndabockar, vuxit sig så stark i ett så framgångsrikt land som USA?
Journalisten Martin Gelin som skrivit flera böcker om amerikansk politik beskriver i Magasinet Arena det republikanska partiets utveckling såhär:
”de familjer som gick i kyrkan var skötsam medelklass, medan de som tog droger, hängde på den lokala kvartersbaren eller fick utomäktenskapliga barn oftast var arbetslösa eller jobbade för minimilön på Wal-Mart eller McDonald’s. Republikanerna i dessa små städer tyckte ofta att det var själva bidragen som skapade destruktiva beteenden.”
Jag brukar tänka på det här varje gång jag hör ordet ”bidrag” eller ”bidragsberoende” för att beskriva socialförsäkringar.
Att någon anser att sjukförsäkringen är ett bidrag, är naturligtvis inte tillräckligt för att klassa denne som populist eller som en som utser syndabockar. Men frågan är om populism och syndabockstänkande någonsin skulle få fäste om vi istället betraktade försäkringar som just försäkringar som vi alla kan komma att behöva en dag.
Indelningen i närande och tärande, i moralisk och omoralisk, är inte tillräcklig för populism och syndabockstänkande men den är nödvändig. En förutsättning för att tänka i ett ”vi” och ett ”dom”.
Lägg till detta att de moraliska kategorierna ”skötsamma” och ”destruktiva” i det amerikanska och allt mer i det svenska medvetandet tillskrivs en hudfärg, och du har en farlig mix.
När vi känner oss utsatta är det lätt att förstärka distansen till dem som man upplever tävla på oschyssta villkor om knappa resurser. Så skapas syndabocken. Berättelsen om ”vi” och ”dom” skapar inte populism och fascism. Men så ramas historien in. Så berättas ”berättelsen” för att använda svenska politikers favoritord. Låt oss inte falla för frestelsen att se sjuka som tärande, utan vända på den berättelsen och se att vi alla kan bli arbetslösa. Att vi alla kan bli sjuka. Att vi alla kan bli fattiga. Jag tror faktiskt att syndabockstänkandet blir omöjligt då.