”Tala om vilket alternativ du väljer, för vi debiterar dig för detta och när pengarna kommit oss tillhanda skickar vi informationen.” Svarade kommunen när jag begärde ut allmänna handlingar. Jag fick två alternativ på handlingar som jag sökte; ett för 100 kr och det andra för 3 300 kr.
Att begära ut handlingar är en del av vardagen för journalister. Under min 20 veckor långa praktik på den här tidningen har jag mejlat och ringt regioner, myndigheter och kommuner, nästan dagligen. Varje gång har jag bett om ett skyndsamt och successivt utlämnande.
Det fungerade så där.
Hur lång tid kan det ta att leta fram en handling eller kontaktuppgifter till en medarbetare? Flera dagar hos vissa myndigheter. Några har inte återkommit än, fast det gått flera veckor.
När pengarna kommit oss tillhanda skickar vi informationen.
Jag mejlade en gång till och hoppades på något svar. Mitt arbete stannade av, jag behövde få prata med någon på myndigheten.
Hur svårt ska det vara? Det pratas ofta om hur viktig offentlighetsprincipen är. Men för stunden kändes det inte som att den offentliga sektorn strävade efter den.
Till slut hittade jag det sökte men på annat håll. Jag gav upp. Det fanns inte tid att tjata på myndigheterna.
Tillbaka till början. Jag vill ha en lista på kommunens leverantörer, en kvinna på ekonomiavdelningen svarar att handlingen finns i pdf-format.
Men kommunen vill att fakturan betalas innan handlingen skickas. Konstigt. Inte ens stora e-handlare kräver att fakturor ska betalas av köparen innan produkten tagits emot.
Jag kollade med min handledare för att höra vad hon tyckte. Hon blev väldigt upprörd och tyckte att kommunens agerade fel. Hon krävde att få se beslutsunderlaget till varför handlingen inte skickats skyndsamt som jag bett om.
Kommunen hänvisade till något direktiv från 2017. Efter fler mejlomgångar skickades pdf:en till slut dagen efter. Kvinnan på ekonomiavdelningen valde att frångå de vanliga direktiven.
Jag frångår de direktiv jag fått och skickar dig den bifogade filen.
Jag undrade hur det såg ut i andra kommuner och mejlade några till. Samma sorts handlingar, en lista på deras leverantörer. De svarade direkt med en digital handling utan någon avgift.
Det är konstigt att det skiljer så mycket mellan kommuner. Någon publicerar sin leverantörs lista direkt på hemsidan, medan andra vill ha betalt för en pdf.
Nu sitter jag här med mina handlingar. Men är det så här det kommer vara?