Vill du jobba skattefritt på en medelhavsö, stärka cv:t, utvecklas personligt och professionellt med en arbetsgrupp som kallas ”Cypern-familjen”?
Det är frågor som det globala callcenterföretaget Foundever radar upp i sina platsannonser för svensktalande som ska jobba med Klarnas kundtjänst.
”Efter din tid hos oss har du inte bara växt som person utan också skaffat dig en upplevelse för livet!” står det sen.
Arbetet och Arbetsvärlden har pratat med flera tidigare anställda på Cypern. Minnen för livet har de, men inte sådana som annonserna lockar med.

Bilden är beskuren.
En av de dem är 20-åriga Liam Bladström från Falun. Efter några års vikarierande i vården och butik snubblade han en kväll över en av Foundevers Klarna-annonser på Facebook.
– Jag slängde i väg en ansökan lite på chans. Jag har varken jobbat på bank eller kundtjänst så jag trodde inte att jag skulle få jobbet. Men idén växte på mig.
I kontakten med Foundever utlovades Liam Bladström en arbetsmiljö som var ”snabb, smidig och behaglig”.
Som en del av jobberbjudandet fick han hjälp med flyg och boende första månaden. Något man själv sedan betalar av från lönen under de sex första månaderna. Lämnar man tidigare blir man återbetalningsskyldig.
Liam Bladström tackade ja, sålde bilen och började planera inför det nya livet. I januari lyfte flygplanet från Arlanda med destination Larnaca, Cyperns tredje största stad.
– Tyvärr blev det inte så behagligt, säger Liam Bladström i dag.

Arbetet och Arbetsvärlden har varit i kontakt med flera som fram till nyligen jobbat med Klarna på Foundever i Larnaca.
De flesta är rädda att prata öppet och vill knappt förekomma i en artikel ens som anonyma. Man är orolig att bli stämd. Eller för att aldrig få ett nytt jobb.
De vittnar om en tystnadskultur där ingen får prata med någon annan. Ingen ska ifrågasätta. Gör man det haglar glåpord och utskällningar.
Liam Bladströms upplevelse började ändå positivt. Resan ner gick bra och han var förväntansfull. Att han skulle dela boende, som också visade sig sakna både varmvatten och tryck i rören, var hanterbart. Det var ju ändå bara tillfälligt.
Också de första utbildningsdagarna var givande, berättar han.
Till skillnad från andra vi pratat med hittade Liam Bladström också en gemenskap. Han fick direkt nya vänner bland kollegorna.
Värdelös – favoritord hos cheferna
Men med chefen var det annorlunda. Tillrättavisningarna kom gradvis. Först lite då och då, som småhugg. Sen allt oftare och med ökad styrka.
Snart märkte han att ”worthless” var ett favoritord hos chefen för att beskriva sina anställda.
– Han hade verkliga aggressionsproblem. Och det blev bara värre. Till slut stod han en dag vid sitt skrivbord och vrålade rakt ut mot oss. En kollega fick höra att ingen skulle bry sig ifall hon levde eller dog, berättar Liam Bladström.
Outsourcingen på Klarna
Under hösten meddelade Klarna internt att cirka 500 personer som arbetade med kundtjänst skulle flyttas till Foundever samt till cybersäkerhetsföretaget Accenture. Flytten berörde främst kundtjänstarbetare, men också de som sysslade med betalningsfrågor och säkerhet.
I samband med outsourcingen ska Klarna ha lovat anställda att få behålla tidigare förmåner samt att de enbart skulle arbeta med uppgifter som rör Klarna. Detta är dock inte garanterat, vilket skapat mycket oro hos berörd personal.
Outsourcingen av kundtjänsten var en av flera faktorer som eldade på konflikten kring frågan om kolletikavtal i oktober/november, enligt källor till Arbetsvärlden och Arbetet.
På sajten Indeed kan arbetstagare själva betygsätta arbetsgivare. De senaste kommentarerna om Foundever, som även har kontor i Sverige, har rubriker som ”en ohållbar arbetssituation”, ”övervakad och överarbetad” och ”värsta jobbet någonsin”.
Från Cypern-kontoret finns en recension med överskriften ”maktmissbruk”.
Enligt Liam Bladström arbetade omkring 40 svenskar för Klarna på Cypern, cirka 20 på dagen och 20 på natten. Utöver det fanns en likadan avdelning med tysktalande personal i samma kontorsbyggnad.
Enligt andra, som varit anställda senare än Liam Bladström, har nattskiftet som främst sköter chatten nästintill försvunnit. I stället har chatten, enligt dem, flyttats till Filippinerna.

Alla vittnar om hårt styrda arbetsdagar på Cypern-kontoret. Eftersom Klarna är en bank får inga privata ägodelar som telefoner följa med in i lokalen.
Man sätter sig framför en dator, och där sitter man tills man går hem. Flera personer säger sig ha blivit övervakade och klockade vid toalettbesök. Och att toabesök kan ge avdrag i det månatliga ”pep-talket” med en teamleader. Sådant får skötas på någon av de tre rasterna.
Ett kundsamtal får ta som mest tre minuter och helst ska flera kunder hanteras på samma gång. Vilken hjälp kunden får är underordnat.
Klarnas kundtjänst
- Det är flera bolag som nu ska ta hand om Klarnas kunder.
- Foundever är ett globalt kundtjänstföretag med omkring 170 000 anställda världen över. De har specialiserat sig på att ta över affärsprocesser från andra företag genom outsourcing.
- Foundever har flera kontor i Sverige, i Göteborg arbetar man också enbart med Klarna.
- Men där har de anställda kollektivavtal med en garanterad lägsta lön på 20 483 kronor för den som fyllt 20 år, och 23 746 kr för den som fyllt 24 år. Och sådant som övertidsersättning, årliga löneökningar och tjänstepension.
– Klarna säger att de ska hjälpa, men det vill de egentligen inte alls. ”Referera alltid tillbaka till företaget de handlat hos” stod i deras riktlinjer, säger Liam Bladström.
De flesta vi pratat med säger att lönen ligger på 1 350 euro i månaden skattefritt. Någon har till och med tjänat mindre. På Cypern beskattas inga inkomster under 19 500 euro per år, vilket i svenska kronor är en årsinkomst på cirka 217 000.
Samtidigt har ön också varit drabbad av inflation, och el och mat är dyrare. Som ett exempel betalar en av de vi pratat med 400 euro för sin etta med kokvrå, plus 50 euro för el och vatten.
Det innebär att en tredjedel av bruttolönen går till bostaden.
”Bonusen på övermänsklig nivå”
Precis som utlovats i annonserna finns ett bonussystem, men ingen av de vi pratat med har varit i närheten att tjäna in någon bonus.
Ob-tillägg har ingen vi pratat med fått, trots arbetstider till 22.45 och helgjobb.
De anställda jobbar mellan 48 och 56 timmar varje vecka – vilket ger en timlön på någonstans mellan 67 och 78 kronor.
– Även jämfört med andra jobb på Cypern så var lönen usel. Trots att jag jobbade hårt gick jag minus varje månad, säger Liam Bladström och fortsätter:
– Vad gäller bonusen så var det ingen idé att ens försöka. Den var satt på en helt övermänsklig nivå.

Foto: Ulf Palm
Att bli sjuk var i princip inte tillåtet. Ingen sjuklön eller ersättning betalas ut från Foundever.
Däremot kräver de sjukintyg från dag ett för att över huvud taget få stanna hemma.
– Jag fick höra att jag skulle gå och jobba igen, att det inte verkade ”seriöst”, när jag var sjuk. För att inte smitta ner mina kollegor behövde jag alltså själv åka och ordna ett intyg och betala för det. Det höll i två dagar, sen fick man göra om det.
Ska säga att de sitter i Stockholm
Flera vi pratar med nämner oftare Klarna än Foundever när de pratar om sin arbetsgivare. För många flyter det ihop.
I mejl och chattar till privatkunder ska de anställda skriva under med sitt namn, Klarna kundtjänst, Sveavägen, Stockholm. Det vill säga där Klarna har sitt huvudkontor.
Cypern och Larnaca får aldrig nämnas. De fick också besök från så kallade Klarna-inspektörer som skulle undersöka hur arbetet sköttes.
När Liam Bladström och hans kollegor till slut fick nog av utskällningar försökte man kontakta Klarna. De vände sig först till inspektörerna, utan att få gehör.
Skrev till Sebastian Siemiatkowski
Under en lunchrast kort därefter skrev de direkt till Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski via hans Instagram-konto.
– Vi berättade om hur situationen var i Cypern, hur dåligt vi mådde och hur vi hade försökt få Foundever att agera. Klarna har ett ansvar. Tyvärr svarade han oss aldrig, säger Liam Bladström.
Att Klarnas vd har god insyn vad gäller kundtjänst-delen i Klarna är dock tydligt. Efter att bolaget skrev på kollektivavtal i början av november höll vd:n ett tal för sina anställda där han förklarade varför Klarna under året valt att lägga ut merparten av sin kundtjänst på bolag som Foundever.
I en inspelning som Arbetet och Arbetsvärlden tagit del av säger vd:n att outsourcingen handlar om att kundtjänst aldrig kan kontrollera flödet av kunder som ringer in med klagomål.
Han för också ett resonemang om att anställda i kundtjänst aldrig därför kan befinna sig i den ”tänjbara zonen” som han vill att hans medarbetare ständigt ska befinna sig i för att prestera bäst. Sebastian Siemiatkowski säger också att det var hos kundtjänstmedarbetarna som trycket om att teckna kollektivavtal var högst.
Att Foundever tar över kundtjänsten är bättre för alla anser vd:n. Kundtjänsten och Klarna lyder under olika logiker. Ju fler klagomål Klarna får, desto mer pengar tjänar kundtjänstföretaget och kan då anställa fler.
”Vi blir behandlade som åsnor”
Men så fungerar det inte på Cypern, berättar anställda. Tvärtom. Det är så många som slutar hela tiden att de som är kvar får jobba hårdare.
– Jag tycker att Klarna verkligen utnyttjar folk här nere, vi blir behandlade som åsnor, säger en före detta anställd som slutade under hösten.
– Man är en slit- och slängvara. Det som gör mest ont i hjärtat är att tänka på alla ungdomar som åkte dit med förhoppningar och som sen verkligen inte mådde bra, säger en annan.
”Foundever delar Klarnas etos”
Varken Klarna eller Foundever ställer upp på en intervju. De ger heller inga tydliga svar vad gäller den låga lönen, avsaknaden av ob, sjuklön eller om de trakasserande cheferna på Cypern.
För de anställda som bytt från Klarna i Sverige till Foundever har outsourcingen dock varit positiv, skriver Klarnas presschef Amanda Larsson via mejl.
– Foundever är en noggrant utvald partner som delar Klarnas etos och engagemang för sina team. Flytten har tagits väl emot av de medarbetare vi talat med, till exempel har de berättat att de fått fler möjligheter till professionell utveckling.
Hr-chefen: ”Ingenting sticker ut”
Anki Nordin, hr-chef på Foundever i norra Europa, svarar på ett liknande sätt. Samarbetet med Klarna fungerar bra och personalen blir väl omhändertagen.
– Foundever lägger alltid största vikt vid välbefinnandet för sina 170 000 medarbetare oberoende var i världen de jobbar. När det gäller de anställda som överförts från Klarna har vi prioriterat jobbsäkerhet, upprätthållande av förmåner och garanterat likvärdig kompensation, skriver hon.
Att arbetsmiljön på Cypern skulle vara problematisk har Foundever inte märkt av alls.
– Vi tar alla anklagelser på allvar. Vi har utarbetade hr-processer där eventuella klagomål hanteras på ett strukturerat och seriöst sätt. I det här fallet finns det ingenting som sticker ut när det gäller klagomål. Medarbetarundersökningar visar inte heller på något, skriver Anki Nordin.
”Det var inte värt det”
För Liam Bladström slutade hela Cypern-äventyret abrupt. En dag fick han helt enkelt nog av chefens utbrott och valde att sätta stopp. Han lämnade in nycklarna och gick hem på dagen.
Några timmar efteråt kom ett avskedsbrev på mejlen.
– Det kom till en punkt när jag inte kände att det var värt det. Jag ville inte bli behandlad så längre, säger han.

Sedan i somras är han tillbaka hemma i Falun igen. På ruta ett. Minus en tunnare plånbok. Han beräknar själv att han gått cirka 35–40 000 kronor back på hela resan.
– Vill man testa på det här så välj absolut inte Foundever och Klarna. De kör med fulspel hela tiden.