Kabinpersonal strejkar för kollektivavtal med bra villkor

Konflikt Igår inleddes årets första strejk när Unionens varsel för kabinpersonalen på vissa SAS-flygningar löstes ut. Orsaken är en konflikt kring kollektivavtal.
23 feb 2016 | 10:04
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Igår måndag utlöstes Unionens varsel om strejk för kabinpersonalen anställd av GEC, som bemannar flygningar som brittiska FlyBe gör åt SAS. Orsaken är att facket och arbetsgivaren inte kunnat komma överens om villkoren i det kollektivavtal parterna förhandlat om sedan december.

Enligt fackförbundet har de föreslagit ett avtal som ligger i linje med vad andra flygbolag i Sverige har, medan arbetsgivaren, genom branschorganisationen Svenska flygbranschen, säger att Unionen tackat nej till ett branschavtal som innebär schysta villkor för de anställda.

Elisabeth Holming-Schiller är förhandlingschef och tillförordnad vd för Svenska flygbranschen, och den som ansvarar för kollektivavtalsförhandlingarna från arbetsgivarens sida. Hon tycker att Unionen har agerat onödigt hårdhänt.
– Vi var väldigt förvånade att de efter bara tre förhandlingstillfällen slog till med det hårdaste konfliktvapnet: att varsla om strejk.

Konflikt också med piloterna

Det var i oktober som FlyBe började flyga vissa inrikessträckor åt SAS. Även piloterna är anställda genom GEC och de har också gått ut i konflikt efter en längre tids förhandlingar om kollektivavtal. Sedan den 15 februari har de en blockad mot övertidsarbete och mot nyanställning, och om de inte får till stånd ett avtal innan torsdag utvidgas konflikten så att också piloterna tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar. Även sympatiåtgärder kan bli aktuella.

Svensk Pilotförening menar att FlyBe/GEC har sämre villkor för sina anställda än andra företag.
– Svensk Pilotförening kan inte medverka till att teckna avtal med sämre villkor för piloter vid ett företag med anledning av att detta företag har räknat med att kunna konkurrera på den svenska marknaden med villkor som ligger under svensk branschstandard, säger Tommy Larsson, förhandlingschef vid Svensk Pilotförening, i ett uttalande.

Medlingsinstitutet har utsett samma personer att medla både i piloternas och kabinpersonalens konflikter. Det tycker Holming-Schiller är bra.
– Det är duktiga medlare som kan mycket om branschens villkor.

Medlarna lämnade på söndagen ett bud till parterna i konflikten om kabinpersonalen, som Unionen på måndagskvällen tackade nej till.

23 feb 2016 | 10:04

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev