På torsdagen invigdes Ryanairs nya flygbas på Kastrup utanför Köpenhamn. Som Arbetsvärlden tidigare skrivit om har danska Flyvebranchens Personale Union, en del av fackförbundet Serviceforbundet, varslat om konflikt eftersom lågprisbolaget sagt blankt nej till att förhandla om kollektivavtal för de cirka 120 personer som kommer att arbeta med Danmark som hemmabas.
Förbundet misstänkte att Ryanair, som är öppet antifackligt, skulle erbjuda de nyanställda samma villkor som gäller för andra av företagets flygbaser: Ingen sjuklön över huvud taget. Ingen betald semester, utan endast tillåtelse att ansöka om fyra veckors ledighet utan lön. Endast en veckas uppsägningstid när du arbetat på företaget i ett år.
− Det är social dumpning på högsta nivå, sa Serviceforbundets ordförande John Dybart till Arbetsvärlden när förbundet varslade om strejk.
Blockerade plan från att lyfta
Förra onsdagen smygstartade Ryanair flygningarna från Kastrup. Premiärflygningen blev dock tre och en halv timme försenad eftersom cirka 50 demonstranter blockerade gaten. Den aktionen valde dock facket att ta avstånd från. Istället meddelade FPU och danska LO att de inväntar arbetsdomstolens beslut.
Arbetsdomstolen sammanträdde även förra veckan om huruvida den planerade konflikten kunde ses som laglig, men beslutet bordlades till mötet torsdagen den 26 mars, alltså samma dag som flygbasen planerades invigas. Och nu är alltså beslutet bordlagt till den 12 maj.
Sympatistrejk planerad
Arbetsdomstolen ska ta ställning både till huruvida konflikten är laglig och huruvida eventuella sympatiåtgärder är lagliga. I förlängningen handlar dock beslutet om huruvida Ryanair måste förhandla om danskt kollektivavtal ifall de vill ha anställda med bas i Danmark.
Danska LO har tidigare meddelat att fler medlemsförbund kommer att tas ut i strejk om inget avtal tecknas. De grupper som i så fall kommer att beröras är de som på något sätt har att göra med Ryanair, såsom bagage- och bränslehantering samt incheckning. LO har tidigare sagt att två sympativarsel kommer att meddelas var sjunde dag så länge Ryanair inte går med på att förhandla om kollektivavtal.
EU-regler om hemmabas
Enligt EU:s regler om flygtrafik ska alla som är anställda inom flygtrafiken vara knutna till en hemmabas i ett specifikt land. Det är arbetslagarna i det landet som bestämmer vilka villkor som gäller för tjänsten. Detta fastslogs bland annat härom året genom flera norska domar, där rättigheterna för en italiensk flygvärdinna med bas i Norge fastslogs falla under norsk rätt och inte irländsk, som Ryanair menade eftersom planen hon arbetade på var irländska (Norge följer EU-rätt, trots att landet inte är medlem i unionen).