Ingen sjuklön över huvud taget. Ingen betald semester, utan endast tillåtelse att ansöka om fyra veckors ledighet utan lön. Endast en veckas uppsägningstid när du arbetat på företaget i ett år. Det är några av de anställningsvillkor som väntar en anställd vid Ryanair, enligt det danska fackförbundet Serviceforbundet.
− Det är social dumpning på högsta nivå, säger Serviceforbundets ordförande John Dybart.
Säger blankt nej till förhandling
Den 26 mars är invigningsdatum satt för Ryanairs planerade flygbas på Kastrup, flygplatsen utanför Köpenhamn. När detta blev känt i oktober förra året meddelade Flyvebranchens Personale Union, en del av Serviceforbundet, att de önskade teckna kollektivavtal med Ryanair. Förbundet har sedan innan kollektivavtal med andra flygbolag som har baser på Kastrup.
Ryanair sade tvärt nej till förhandling om avtal, vilket har lett till att Serviceforbundet varslat om konflikt på bolaget. Om ingen lösning nås innan den 26 mars kommer ingen av Serviceforbundets medlemmar att kunna anställas i Ryanair, och de medlemmar som redan är anställda av företaget kommer att gå ut i strejk.
− Ryanair har vid pressträffar sagt att de visst tillåter medlemmar att organisera sig, men de vill inte offentliggöra hur, eftersom de inte vill avslöja vilka usla villkor som gäller på företaget, säger John Dybart. Anställda är också förbjudna att uttala sig om företaget över huvud taget.
Ännu fler kan tas ut i strejk
Redan nu har danska LO också meddelat att fler förbund kommer att gå ut i sympatikonflikt om Ryanair fortsatt vägrar att förhandla. De grupper som kommer att beröras är de som på något sätt har att göra med Ryanair, såsom bagage- och bränslehantering samt check in. Enligt LO kommer två sympativarsel att meddelas var sjunde dag så länge Ryanair inte går med på att förhandla om kollektivavtal.
Enligt EU:s regler om flygtrafik ska alla som är anställda inom flygtrafiken vara knutna till en hemmabas i ett specifikt land. Det är arbetslagarna i det landet som bestämmer vilka villkor som gäller för tjänsten. Detta fastslogs bland annat härom året genom flera norska domar, där en rättigheterna för en italiensk flygvärdinna med bas i Norge fastslogs falla under norsk rätt och inte irländsk, som Ryanair menade eftersom planen hon arbetade på var irländska (Norge följer EU-rätt, trots att landet inte är medlem i unionen).