I dag gick Arbetsförmedlingens generaldirektör ut på DN debatt och avslöjade att myndigheten planerar att lägga ner hundra arbetsförmedlingskontor. Det motsvarar nära en tredjedel av myndighetens cirka 320 kontor.
–Det här inte en fråga om att spara pengar, säger Anna-Lisa Höglund, en av Arbetsförmedlingens tre regionchefer till Arbetsvärlden. Vi ska växla lokalhyror mot mer personal.
Hon vill varken ge några konkreta summor på hur mycket som lösgörs eller några datum för nedläggningar, det blir en pågående process.
–Men det ska inte ta så lång tid som fem år. Det pågår en översyn som vi nu vill skynda på, där vi ser var vi har lokalkontrakt som löper ut och om vi kan säga upp kontrakten. Samtidigt börjar vi rekrytera mer personal.
Var kommer kontoren att läggas ner?
–Vi vet inte exakt än. Det ska fortfarande finnas kontor på rimligt avstånd, restiden ska inte behöva öka mer än en timme åt vardera hållet.
Flera faktorer ska vägas in. Förutom kontrakt som löper ut handlar det om de kvarvarande kontorens möjlighet att bereda plats åt de handläggare som har jobbat på de nedlagda kontoren, samtidigt som ännu fler ska rekryteras, enligt Eva-Lisa Högslund i eller nära de områden där kontor läggs ner.
Hon säger är detta är ett resultat av förändringar som den nya generaldirektören Mikael Sjöberg inledde bara några dagar efter att han började på myndigheten i februari i år.
Fackförbundet ST:s avdelning på Arbetsförmedlingen ser det som en möjlighet.
–Vi har stridit länge för bättre villkor för handläggarna, och för att de ska kunna ägna mer tid åt arbetsgivarkontakter. Det här kan frigöra resurser till det.
Det säger Fredrik Andersson, vice ordförande på fackförbundet ST Arbetsförmedlingen.
En viktig del i förändringen är att samtidigt utveckla den digitala servicen. Bland annat ska arbetssökande kunna skriva in sig över internet i stället för att tvingas besöka ett kontor.
Hur vet ni att resurserna inte slukas helt av it-systemen i stället för personalresurser?
–Det kommer vi att hålla koll på, säger Fredrik Andersson. Vårt krav är att vi ska följa det här i samverkansprocessen och ha insyn i budgeten hela tiden.