”Affärsidén bygger på att de inte tar ett arbetsgivaransvar” Tommy Wreeth, Förbundsordförande Transport och Johan Danielsson, europaparlamentariker (S) menar att Sara Skyttedal går på tvärs med den svenska modellen. FOTO: Janerik Henriksson, Fredrik Persson/ TT, Jan Lindkvist

Debatt ”Affärsidén bygger på att de inte tar ett arbetsgivaransvar”

Debattreplik Kristdemokraterna Sara Skyttedal och Sofia Damm försöker rättfärdiga plattformarnas ”race to the bottom” vad gäller arbetares rätt till organisering och goda arbetsvillkor. Det är tvärt emot vad den svenska modellen står för. Det menar Tommy Wreeth, Förbundsordförande Transport och Johan Danielsson, europaparlamentariker (S).
1 nov 2021

Tillväxt, innovationskapacitet och konkurrenskraft i all ära. Men inte på bekostnad av arbetarnas rätt till organisering.

Dessutom är det dags att en gång för alla slå hål på myten om att dessa företag är så kallat ”innovativa”. Det är de inte! Majoriteten är helt vanliga transportbolag som använder en applikation för att fördela arbetet. Det enda som man kanske skulle kunna kalla för innovativt i sammanhanget är deras affärsidé, som bygger på att de inte tar ett arbetsgivaransvar.

Det gör att arbetare mister all form av skyddsnät och att företagen bidrar till lönedumpning i en hel sektor. Fackens möjlighet att företräda och träffa kollektivavtal blir obefintlig.

Plattformarnas affärsmodell är medeltida utnyttjande av arbetstagare

Det är fel och minst sagt osmakligt av Sara Skyttedal och Sofia Damm i debattartikeln ”EU ska inte reglera sönder Sveriges plattformsekonomi” att använda Transports hårt förhandlade kollektivavtal med Foodora som ett exempel på hur parterna lyckats reglera sektorn.

Avtalet med Foodora träffades under tuffa förutsättningar och där organiseringen av buden var svår. Fler än 70 procent av buden kom då från ett land utanför Europa, utan kunskap om fackets roll i Sverige och i allra högsta grad beroende av sin anställning hos Foodora. Inte minst för att få stanna kvar i Sverige.

Buden fick också vid flera tillfällen uppleva tydliga repressalier när de kontaktat facket eller försökt organisera sig. Det här är ett tydligt bevis på att plattformarna inte ser sig som en del av den svenska modellen.

Det enda man kan kalla för innovativt är att de inte tar ett arbetsgivaransvar

Trots det här lyckades Transport få till ett avtal. En stor bidragande faktor var att Foodora anställde sina cykelbud och tog ett arbetsgivaransvar. Det vill säga att det fanns två parter som kunde förhandla om ett kollektivavtal.

Men så är det inte med de andra företagen.

I dagarna fick vi höra om hur företaget Bolt halverat ersättningen för sina bud. Buden kunde inte, utan ett kollektivavtal, ens protestera emot det här. Bolt å andra sidan sade: ”men hej vi är inte arbetsgivare”, fast det var företaget som halverade ersättningsnivån för buden.

Det är dessa villkor som Sara Skyttedal och Sofia Damm gärna beskriver som ”innovationskapacitet”.  Det stämmer att 24 miljoner personer i EU vid något tillfälle utfört tjänster via en plattform. Det som Sara Skyttedal och Sofia Damm dock utelämnar är att tre fjärdedelar av alla aktiva digitala plattformar i världen har sitt ursprung i EU och att 75 procent av alla intäkter från plattformsföretag inom EU kommer från företag som erbjuder budleveranser eller taxitjänster.

Det gör att arbetare mister all form av skyddsnät och att företagen bidrar till lönedumpning i en hel sektor

75 procent av plattformsekonomin i EU bygger alltså på dåliga och dumpade villkor. Och det är inte ”innovation”. Och frågan är hur kassa löner och bristen på sociala rättigheter bidrar till EU:s tillväxt?

Om det är något som plattformsekonomin gör så är det väl tvärtemot just det? Och om det lirar med den svenska modellen? Nej tvärtom, plattformarnas affärsmodell är medeltida utnyttjande av arbetstagare.

Tommy Wreeth, Förbundsordförande Transport, och Johan Danielsson, europaparlamentariker (S)
1 nov 2021
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan