Ann-Therese Enarsson blir VD för den nya tankesmedjan Ann-Therese Enarsson, här tillsammans med TCO:s ordförande Eva Nordmark, blir VD:n som ska starta upp tjänstemannarörelsens nya tankesmedja. Foto: Ewa Persson

Ann-Therese Enarsson blir VD för den nya tankesmedjan

Nyrekrytering Nu är det klart vem som ska leda TCO-förbundens tankesmedja. Det blir Ann-Therese Enarsson från Systembolaget.
5 okt 2015 | 14:11
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Som Arbetsvärlden har berättat tidigare, startar TCO och TCO-förbunden en tankesmedja i år. Under sommaren påbörjades rekryteringen av en VD och i dag på måndagen offentliggjorde TCO:s ordförande Eva Nordmark vem som tillträder posten senare i höst: Ann-Therese Enarsson.

Ann-Therese Enarsson har en jur kand i affärsjuridik, men har arbetat främst med opinionsbildning, framför allt med ungas hälsa med koppling till tobak och alkohol. Hon har varit generalsekreterare för A Non Smoking Generation och utsågs 2004 till årets lobbyist. Därefter har hon varit VD för IQ-initiativet inom Systembolaget, och är nu chef för samhällskontakter och forskning på Systembolaget. Vid flera tillfällen har hon startat större kampanjer, det är också en av hennes meriter för den nya VD-posten enligt Eva Nordmark.

–Ann-Therese Enarsson är en inspirerande igångsättare, beskriver Eva Nordmark den nya VD:n.

Själv beskriver Enarsson sig som orädd, och bra på att skapa oväntade allianser och samarbeten.

 

5 okt 2015 | 14:11
Om skribenten
Tf chefredaktör

Relaterad läsning

Visa artikelns 1 kommentar
Kommentera
  1. Av Ulf Parde 11 nov 2016:

    Till nye VDn: Jag läste att ni vill ha hårdare lagar mot alkoholreklam. Typiskt av er, som är ett i en lång rad av förbudssveriges etablissemang. I själva verket måste reglerna för alkoholreklam mildras så att det tillåts även i TV. Nu förlorar Sverige pengar och arbetstillfällen för att en del TV-bolag just därför lägger sitt huvudkontor i andra länder. Alkoholreklamen i tidningar (att den överhuvudtaget får förekomma är enbart EUs förtjänst) får i dessa dagar bara vara för drycker under 15%. Den gränsen bör tas bort. Dels för att tidningarna behöver alla slags inkomster, dels för att dagens regler missgynnar svenska producenter av , whisky och gin. Sedan bör ni ta upp det betänkliga i att nykterhetsorganisationerna . delvis tvångsfinansierade med skattebetalarnas pengar – har så stort inflytande i det här landet.

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev