Det är ett HR-företag som frågat anställda i såväl offentlig som privat sektor i Sverige hur de ser på sina olika system för att tidrapportera.
300 har svarat, och 60 procent av dem registrerar sin arbetstid i olika digitala system. Det handlar om allt från ledningsuppgifter till möten och brainstorming.
3 av 10 ser tidrapportering som misstro
Och av dem anser alltså tre av tio att det leder till stress att hålla på med rapportering.
En tredjedel upplever också att det är ett tecken på misstro från den egna arbetsgivaren. Samtidigt svarar nästa hälften att det är ett viktigt verktyg för organisering och ett sätt att undvika övertid.
– Som företag ska man vara medveten om att en stor del av medarbetarna känner obehag inför att tidrapportera, därför är det viktigt att det är lätt att göra rätt. Det ska vara enkelt och det är viktigt att vara tydlig kring varför man tidrapporterar. För att skapa bättre balans mellan arbete och privatliv är det viktigt att man som arbetsgivare överväger hur medarbetarna kan påverka när och var man arbetar, säger Patrik Vesterberg, commercial director för SD Worx, som ligger bakom undersökningen i ett pressmeddelande.