Var tredje tjänsteman varslas på Vy tåg – ”cyniskt” Var tredje tjänsteman kan få gå när SJ tar över Nattåget mellan Stockholm och Narvik, Foto: Vy Tåg

Var tredje tjänsteman varslas på Vy tåg – ”cyniskt”

Varsel Personalen lämnas i osäkerhet när Nattåg Norrland går över till SJ, men bara tjänstemännen varslas. Ett utslag av ”krass kapitalism”, anser facket.
2 sep 2024 | 06:30
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

I december tar SJ över nattåget mellan Stockholm och Narvik från nuvarande operatören Vy Tåg. Än är det inte klart om personalen får följa med. Men medan ombordpersonalen behålls i väntan på besked, varslar nu Vy var tredje tjänsteman i bolaget.

– Det kommer sig av att vi kommer tappa en av våra största affärer och vi behöver anpassa kostymen efter nya förutsättningar, säger Marie Torneus, pressansvarig på Vy Tåg. 

Porträtt av en kvinna med långt mörkbrunt hår klädd i en marinblå kavaj och svart topp. Hon tittar direkt in i kameran med ett neutralt uttryck. Bakgrunden är mörkblå.
Marie Torneus Foto: Vy

Beskedet om den förlorade trafiken lämnades i juli i år. Men förhandlingar mellan tågföretaget och facket har inte kunnat nå någon klarhet kring vilka som får följa med till SJ och vilka som får gå när operatörsloggan byts på tågen. 

Enligt facket ST, som organiserar flera av de nu varslade, beror det dels på att SJ dröjer med att ge besked. Men i väntan på beskedet väljer Vy Tåg att varsla 20 av 60 tjänstemannatjänster i bolaget.

Men enligt Marie Torneus är det inte säkert att de varslade inte får följa med. 

– Det är en dialog som fortfarande pågår som vi inte har svar på. Vår vision är att så många som möjligt som är knutna till affären ska kunna går över, säger hon. 

Hur kommer det sig att ni bara varslar tjänstemännen om nu anställningarna avgörs av samma besked?

– SJ har sagt att de kommer erbjuda åkandepersonal arbete. Behöver de sedan även den administrativa personalen är det jättebra, men eftersom det inte är något som är klart är vi övertaliga på de posterna, säger hon.  

Facket: Typiskt att tjänstemännen offras

Varslet kommer inte som en överraskning för Tomas Fröstberg, förhandlande ombudsman för ST. Det är så här det brukar vara i branschen. 

Tomas Fröstberg Foto: privat

– Det är krass kapitalism. Det är en följd av systemet med upphandlad trafik där medarbetarna sätts i pant och deras anställningstrygghet spelas med när man byter operatör. Nu blir det så här och medarbetarna får ta smällen och vet inte om de har ett jobb om tre månader, eller två veckor. Det är cyniskt, säger han. 

Att det är tjänstemännen som varslas förvånar honom inte heller. Ett tåg går inte att köra utan ombordpersonal och det råder lokförarbrist. 

Att Tomas Fröstberg är kritisk till systemet framgår tydligt, men han säger att även om det nu är spelets regler är det också symptomatiskt att ansvaret faller mellan stolarna.

– Vy hade ju kunnat vänta på SJ:s besked, men de vill inte att riskera att stå med extra personal och tjänstemännen är lättast att säga upp. Det är alltid medarbetarna som får bära chanstagningen, aldrig företagen. Det är inte ett schyst system, säger han. 

Arbetsvärlden har sökt SJ för en kommentar.

2 sep 2024 | 06:30

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev