Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
SD lägger ner kommunikationsavdelning "Det finns helt enkelt inget behov av den kompetensen hos oss för tillfället utan marknadsföringen för vår politik inför valet sköts istället av externa samarbetspartners" meddelar Richard Jomshof En jobbig värld. OBS Satir. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Satir SD lägger ner kommunikationsavdelning

Satir Efter att externa aktörer tagit över Sverigedemokraternas kampanjarbete tvingas partiet säga upp medarbetare. Orsaken är arbetsbrist.

Redan i mars varslades Joakim Wallenstein, chef för SD:s kommunikationsavdelning om uppsägning. Efter förhandlingar med facket läggs nu hela verksamheten med sammanlagt tio anställda plus en rysk trollfabrik ned.

”Det finns helt enkelt inget behov av den kompetensen hos oss för tillfället utan marknadsföringen för vår politik inför valet sköts istället av externa samarbetspartners”, skriver SD:s partisekreterare Richard Jomshof i ett pressmeddelande.

Sedan statsminister Stefan Löfven (S) i en partiledardebatt oväntat givit sitt stöd åt SD:s förslag att sätta in militär i svenska förorter har produktionen på partiets kommunikationsavdelning i princip stått stilla.

– Vi skissade på kampanjer om såväl förbud mot förortens moralpoliser som att barn till asylsökande ska nekas skolgång. Men så visade det sig att någon annan redan gjort jobbet för en bråkdel av kostnaden, säger en nyligen uppsagd medarbetare på kommunikationsavdelningen som vill vara anonym.

Uppgifter från partikansliet tyder på att partiledningen  planerar att använda pengarna till en längre semesterresa till Ungern.

Kampanjen från SD:s nya externa samarbetspartners har varit mycket framgångsrik. Organisationen med rötter i nazismen ger sig nu på allvar in i kampen med Socialdemokraterna om att bli landets ledande politiska kraft. Bland svenska män är SD, knappt fyra månader innan valet, redan största parti.

Guldkung? Ett förslag är att förgylla Karl XII-statyn i Kungsträdgården för att hedra partiets förflutna. OBS SATIR:
Foto. Hasse Holmberg/SCANPIX

– Jämför det här med vår egen tunnelbanekampanj med felaktig grammatik och felstavningar. Eller den Sommarfestivalen i Sölvesborg från vilken dragplåstret Black Ingvars hoppade av i sista stund, vilket fiasko! Våra nya samarbetspartners ger ju en helt annan tyngd åt SD:s budskap och får väljarna att ta till sig politiken på allvar, säger en annan källa nära partiledningen.

Omorganisationen gör att Sverigedemokraterna nu kan spara större delen av sin marknadsföringsbudget för årets valrörelse. Närmare 50 miljoner kronor kan nu istället användas till andra utgifter. Ett förslag är att använda pengarna till att med 24 karats bladguld förgylla statyn av Karl XII i Kungsträdgården, som en hyllning till fosterlandet och partiets rötter.

Uppgifter från partikansliet tyder dock på att partiledningen istället planerar att använda pengarna åt en längre semesterresa till Ungern. Man ser helt enkelt inga större skäl att närvara under valspurten sedan Stefan Löfven (S) och Ulf Kristersson (M) tagit över kampanjarbetet för SD:s politik. Jimmie Åkesson kommer dock att vara tillbaka i Stockholm lagom till regeringsbildningen i början av oktober. Joakim Wallenstein står – enligt sin Linked In-profil – till arbetsmarknadens förfogande.

Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.