Vid tiotiden igår morse besökte Joakim Lamotte – oberoende journalist med fokus på trygghet, kvinnofrid och sexualbrott – en lokal ICA-butik i närheten av sin bostad. Syftet var att göra ett antal inköp av traditionell svensk husmanskost inför det stundande nationaldagsfirandet.
Enligt experter på sociala medier startade Lamotte en livesändning till sina cirka 200 000 följare på Facebook från Icabutiken, när han i själva verket trodde att han ringde hem till sin fru för att diskutera handlingslistan. På filmklippet hörs Lamotte säga:
Hur många avokados behövs till en guacamole?
– Jag befinner mig här på ICA. Hur många avokados behövs till en guacamole?
I klippet som varar i 1:34 minuter syns den grävande journalisten fylla sin varukorg bland annat gräddfil, konserverad majs och ett taco-kit av märket Old el Paso. Vid ett tillfälle försöker Lamotte påkalla personalens uppmärksamhet för att hitta mjuka tacobröd – så kallade tortillas. Vid frukthyllan ger Lamotte uttryck för att avokadon är ”stenhård” och att kilopriset ligger på en orimligt hög nivå sett till fruktens kvalitet, vilket resulterar i en stor mängd kommentarer med hat och hot riktat mot butikens personal och olika varor och varumärken i Icas sortiment. Flera FB-användare i kommentarsfältet kräver att butikspersonalen ”hängs ut”. Andra hävdar att butikssortimentet är ”vänstervridet” och att ICA Sverige utgör en del av det förtryckande ”PK-etablissemanget”.
Andra hävdar att butikssortimentet är ”vänstervridet”.
Lamotte avslutar samtalet – tillsynes omedveten om att han direktsänt sitt butiksbesök – betalar sina varor och lämnar butiken runt klockan 10:15 på förmiddagen. Trettio minuter senare fattar butikschefen beslutet att stänga för dagen och skicka hem sin personal på grund av en upplevd hotbild.
– Då hade en upphetsad folkmassa samlats utanför entrén och hotat med att elda upp butiken. Jag kunde inte längre garantera de anställdas säkerhet, säger butikschefen som vill vara anonym.
Joakim Lamotte har i en kommentar medgivit sin fickringning. Men uppmanar sina följare att titta på klippet, dela inlägget och via Swish stödja hans fortsatta arbete med oberoende journalistik.