− En förhandling handlar om att ge och ta, och vi kan konstatera att vi både har fått gehör för vissa krav samtidigt som vi fått ge efter i andra, säger Peter Larsson, förbundsordförande för SPF.
Avtalet är ettårigt och träder i kraft idag, torsdagen den 21 maj. Det innefattar bland annat ett reducerat antal arbetsdagar per år, en satsning på yngre piloter och en mindre löneökning. Det ska samtidigt stärka SAS i den hårdnande konkurrensen inom flygbranschen.
− Det är välkommet att vi har inlett ett nytt avtal och med det undvikt strejk i Sverige. Vi gör nu allt vi kan för våra kunder och servar dem på det sätt de förväntar sig. Jag värdesätter de erfarna och yrkesskickliga piloter vi har på SAS och det är därför vi kommer att fortsätta ha kollektivavtalsförhandlingar enligt den skandinaviska modellen, säger Rikard Gustafson, SAS koncernchef i ett pressmeddelande.
SAS har nu tecknat kollektivavtal med tre av fyra fackförbund för piloter som är verksamma inom bolaget.
Våren 2015 har på många sätt varit turbulent för flygbolagen i norden. I februari i år skrev Arbetsvärlden ett helt tema om ämnet: Krisen i flygbranschen, där vi bland annat uppmärksammade hur lågprisbolagens framfart har försämrat arbetsvillkoren för hela branschen. Sedan dess har kriserna avlöst varandra: Den mest uppmärksammade var strejken mot Norwegian, som pågick i 11 dagar och ställde in cirka 2 000 flyg. Men även i Danmark har kabinanställda strejkat både mot att Ryanair har upprättat en flygbas i Danmark och mot att SAS tvingat över anställda i sämre villkor genom ett uppköp av lågprisbolaget Cimber.
Flertalet flygstrejker i norden bara under 2015