Exportsatsningen är viktig utifrån regeringens överskuggande mål: att ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020, berättade näringsminister Mikael Damberg på måndagen när han presenterade den nya strategin. 1,3 miljoner människor i Sverige jobb som är relaterade till exporten, och nära 700 000 arbetar direkt med exportindustrin.
Fem utmaningar
Regeringen har ringat in fem utmaningar som statens exportstrategi ska rikta in sig på:
- Svensk export behöver öka på tillväxtmarknaderna,
- Fler små- och medelstora företag ska exportera,
- Svensk export behöver komma högre upp i förädlingskedjan,
- Sverige ska bli mer attraktivt för investeringar, kompetens och turism, och
- Den globala handeln hållas öppen.
Totalt beräknas statens exportstöd kosta statsbudgeten 319 miljoner kronor för 2015 och därefter 374 miljoner kronor om året från och med 2016.
Vill få fler att våga ta klivet ut i världen
Asien väntas stå för nära hälften av tillväxten fram till 2020, men över 70 procent av den svenska exporten går till europeiska länder. Mikael Damberg säger att svenska företag behöver stöd att våga ta klivet längre bort i världen. Därför omfattar strategin fler konsulat ute i världen och mer resurser till Business Sweden för att stötta företagen att finnas med på tillväxtmarknaderna. Det handlar också om att komma in i de största affärerna. Näringsministern nämner ett exempel på en sådan affär: Indiens planer på att bygga 100 smarta städer.
– Om Sverige ska kunna leverera dit krävs att man jobbar strategiskt under en längre tid. Vi tror att en stor del av exportframgångarna framöver kommer att handla om den typen av affärer.
Små och medelstora företag centrala
Andra mål för att öka den långväga exporten är att göra Sverige bättre på att övergå från bistånd till att göra affärer i mottagarländerna, och att i högre grad än i dag vara med i FN:s olika upphandlingar.
Mikael Damberg lyfter fram de små och medelstora företagen som centrala för tillväxten i Sverige, och för att växa behöver de exportera mer. I samtal med regeringen ska företagen ha framfört kritik mot det snåriga statliga exportstödet. Därför ska informationen och stödet till små och medelstora företag samordnas och effektiviseras.
De stora svenska företagen ingår i de globala värdekedjorna, där själva kompetensen är en viktig beståndsdel. Krångliga regler eller långa väntetider för visum blir därför ett hinder och här ska den svenska visumhanteringen snabbas på, enligt näringsministern. Sverige ska också i högre grad vara med när internationella standarder sätts, något som kan vara avgörande för branscher lång tid framåt.
Hjälp för att globaliseras direkt
Sverige är framgångsrikt i digitala affärsverksamheter och de nystartade företagen möter en globaliserad verklighet direkt. Men enligt näringsministern har inte staten arbetat tillräckligt strategiskt med det. Därför ska rådgivningen anpassas i högre grad till den här typen av företag.
”Vi är inte så kända, framför allt inte på tillväxtmarknaderna.”
Bilden av Sverige utomlands är positiv, konstaterar Mikael Damberg.
– Men det vi ser, när vi går lite djupare, är att vi är inte så kända, framför allt inte på tillväxtmarknaderna. Vår investeringspolitik har tappat lite i styrka, och mycket av främjandet sker nu på regional och lokal nivå.
Regeringens analys är att insatserna behöver samordnas mer, mellan lokal, regional och nationell nivå. Fler satsningar på globala evenemang och mer resurser till Visit Sweden för att locka fler besökare till Sverige från tillväxtmarknaderna Kina och Indien ska stärka det svenska varumärket. Studenter och forskare ska lockas till Sverige genom att förändra det stipendiesystem som blivit så viktigt sedan studieavgifterna för studenter utanför EU/EES infördes. Regeringen vill undersöka en modell där näringslivet är med och delfinansierar stipendier för högt kvalificerade studenter inom vissa områden.
Förenklad e-handel inom EU
Strategins mål för öppen handel innehåller en kartläggning av handelshinder som görs av Kommerskollegium, en prioritering av multilaterala förhandlingar inom WTO och att verka för ett ambitiöst TTIP-avtal mellan EU och USA. Regeringen vill också arbeta för att förenkla e-handeln och dataflöden på EU:s inre marknad för att öka förutsättningarna för Europas tillväxt.