Under pandemiåret 2020 har e-handeln i Sverige ökat med 40 procent, samtidigt etablerade sig Amazon i Sverige.
– Amazon har sedan starten fått e-handeln att öka globalt och vi står nu i ett skifte av konsumtionsmönster. Fler beställer varor på nätet, men hur varorna tar sig från lager till dörr är ”osynligt” för konsumenten. En bransch som växer så kraftigt är viktig att granska.
Det säger Julia Lindblom, journalist på tidningen Arbetaren och författaren till en ny reportagebok, ”Amazon bakom framgången” som kommer ut nu i augusti.
Sätter agendan för andras villkor
Julia Lindblom menar att Amazon med sin monopolställning sätter agendan och andra företag följer efter. Hon tar Zalando som ett exempel, som har arbetsvillkor som liknar Amazons med bland annat övervakning.
– Det är en oroande trend att företag använder sig av övervakning och betygsättning av anställda, säger Julia Lindblom.
I sitt researcharbete har hon träffat såväl inhyrda som anställda lagerarbetare på plats i Italien, Polen och Tyskland. Hon har även haft kontakt med Amazonanställda i USA, Spanien och Frankrike.
Det tyska lagret är äldst i Europa, medan det lager som hon besökt i Italien är ett av de mest robotiserade.
– Man kan tro att robotarna på Amazons nybyggda lager ska underlätta arbetet. Men i själva verket blir det mer monotont och svårare eftersom arbetaren måste hålla det tempo som roboten kräver, vilket innebär ökad skaderisk och stress, konstaterar Julia Lindblom.
Amazon
E-handelsföretaget Amazon är världens största detaljhandelsföretag och grundades av Jeff Bezos 1994. Huvudkontoret ligger i Seattle, USA. Webbplatsen amazon.com började som en bokhandel online för att senare sälja alltifrån mjukvaror, dataspel, hemelektronik och leksaker till det enorma utbud man erbjuder i dag. Amazon har 1,3 miljoner anställda globalt.
Utnyttjandet av arbetskraft genomsyrar tyvärr hela e-handelskedjan, från lagerarbetare till leveransbud. Och det gäller inte bara Amazon.
Julia Lindblom chockades av hur illa det faktiskt är, trots att hon hade sina aningar när hon påbörjade researcharbetet.
– Det var värre än jag trodde. Arbetare vågar inte protestera. Det kan handla om nyanlända som riskerar sitt uppehållstillstånd, eller inhyrda som vill få förnyat kontrakt. Utnyttjandet av arbetskraft genomsyrar tyvärr hela e-handelskedjan, från lagerarbetare till leveransbud. Och det gäller inte bara Amazon.
Efter tre misstag får man en varning
I polska Poznań berättar en anställd på Amazons lager vad som händer om man råkar göra fel. Tre misstag är tillåtna. Sedan blir det en varning: ”Men när du har skannat 2 000 produkter tas misstaget bort. Det viktigaste är att vara snabb och ha en snabb start. Du måste springa och ta en produkt inom fem minuter. Om du inte gör det får du en varning om att du inte hade en snabb start. Oftast är alla snabba och följer normen. Det är som en tävling.”
Det handlar om värkande kroppar och omänskliga arbetsscheman, med för lite sömn som följd.
Luiza Banach är en av hundratals lagerarbetare som intervjuats för boken och som vittnar om övervakning, tystnadskultur och ett tempo som omöjliggör ett drägligt liv utanför jobbet. Det handlar om värkande kroppar och omänskliga arbetsscheman, med för lite sömn som följd.
Julia Lindblom tycker det är anmärkningsvärt hur Amazons grundare och en av världens rikaste män, Jeff Bezos, ofta poängterar vikten av att sova gott, samtidigt som han låter personalen i det egna företaget nästan jobba ihjäl sig.
– Utåt stöttar Bezos kvinnojourer och cancersjuka barn. Men de egna arbetarna utnyttjas till max. Dessutom förväntas de bidra till välgörenhetsprojekten genom att en viss dag komma till jobbet i pyjamas. Eller göra hundra armhävningar innan skiften under företagsevent som ”Amazon Olympics” för den goda sakens skull. Företaget säger sig stå för en kultur av laganda och alla ska jobba enligt Amazons slogan ”Work hard, have fun, make history”.
Både i Italien och Tyskland upplevde jag att Amazon var relativt öppna mot journalister, men i Sverige har det varit svårare att som journalist få besöka underleverantören
Julia Lindblom har i sin bok inte bara intervjuat dem som arbetar på Amazons lager utan också pressekreterare, företagsrepresentanter och lagerchefer.
– Både i Italien och Tyskland upplevde jag att Amazon var relativt öppna mot journalister, men i Sverige har det varit svårare att som journalist få besöka underleverantören Kuehne + Nagel. Det är också något jag beskriver i boken, säger Julia Lindblom.
Hur ser det ut på Amazons nya lager i Sverige?
– Hittills har cirka 70 anställts, trots att man flaggade för många fler arbetstillfällen. Verksamheten kommer att skalas upp. Men lagret i Eskilstuna drivs inte direkt av Amazon, utan precis som på Zalando av en underleverantör.
– Många svenskar tror nog att det vi beställer plockas från det svenska lagret. Men de kommer oftast från lagret i Tyskland. I nuläget har personal i Eskilstuna inte velat intervjuas. Vi får se hur det utvecklas när verksamheten skalas upp, säger Julia Lindblom och tillägger att arbetare på Zalando protesterar för bättre arbetsvillkor trots att företaget redan har tecknat kollektivavtal.
Anställda engagerar sig alltmer fackligt
Men missnöjet har samtidigt lett till ett ökat fackligt engagemang.
– Många Amazonarbetare organiserar sig över landsgränser och det senaste decenniet har arbetare i flera europeiska länder organiserat sig fackligt. Sedan 2015 finns det också ett internationellt tvärfackligt nätverk där Amazonarbetare håller i gemensamma möten och reser runt mellan länder för att diskutera strategier. Så sent som i mars i år gick lagerarbetare och leveransbud ut i en gemensam storstrejk i Italien med krav på höjda löner, ökad säkerhet och trygga anställningar. Man kräver också att Amazon förhandlar med facken, säger Julia Lindblom som menar att företaget är tvunget att svara på kraven.
– De har tvingats ge efter en del och förhoppningsvis är det början på en positiv utveckling.
Fotnot: Boken ”Amazon – bakom framgången” ges ut av Verbal förlag.